Als het regent, zijn wij gelukkig


De innovatieve Amsterdamse vervoerservice Abel bestaat nog geen jaar en is een groot succes. Het concept past helemaal in de huidige deelmaatschappij. Met een handige app regel je milieuvriendelijk vervoer van deur-tot-deur. Je kunt aangeven of je de elektrische auto wilt delen met andere passagiers en hoeveel speling je hebt in je aankomsttijd. Hoe flexibeler je bent, hoe goedkoper de rit. En de prijs? Die staat van tevoren vast en betaal je via je smartphone.

David Baars (30), operationeel manager
“Abel is een zelfstandige start-up met Transdev als grote investeerder. Het is een innovatief, sociaal en betaalbaar alternatief voor de reguliere taxi. Onze opvallende mintgroene Abel-auto’s rijden inmiddels honderden ritten per dag in Amsterdam, Schiphol, Diemen, Amstelveen en Ouder-Amstel. Ik ben verantwoordelijk voor de operations. De sfeer in ons kleine, jonge team is bijzonder. We werken hard en vertrouwen op elkaar. Samen willen we het tot een succes brengen. Onze chauffeurs spelen hierin een grote rol; zij moeten een dienstverlenende, open persoonlijkheid hebben.”

Annemarie Kruijer (30), marketingmanager
“Abel richt zich vooral op de urban millennials; studenten en young professionals van 20 tot 35 jaar. Als je die hippe doelgroep in de auto’s hebt, volgt de rest vanzelf. Bij Abel kun je een stoel boeken en je rit delen met anderen. Jonge mensen staan open voor dit soort spontane ontmoetingen. We doen veel marketingacties via sociale media. Ook zoeken we samenwerking met hippe restaurants en festivals zoals het Amsterdam Dance Event. Hoe leuk dat mensen met dezelfde muzieksmaak elkaar via Abel ontmoeten!”

Rob Everhardt (31), strategie- en IT-manager
“Abel werkt zonder regels of vaste kaders. David, Annemarie en ik zitten in Amsterdam bij WeWork, een co-workspace voor verschillende startups. We krijgen veel vrijheid en verantwoordelijkheden en vertrouwen erop dat we alle drie ons werk doen. Het is mijn taak om te definiëren hoe we blijven groeien en op termijn winstgevend worden. Ik kijk of we op het gebied van operatie, marketing en IT de goede kant opgaan. Daarnaast bepaal ik samen met Arthur welke nieuwe functionaliteiten er gebouwd worden in het softwaresysteem.”

Arthur Bosma (29), softwareontwikkelaar
“Ik werk op de afdeling Future Technology, die verantwoordelijk is voor het softwaresysteem van Abel. Dit systeem gebruikt nieuwe technologieën zoals de smartphone, locatiebepaling via gps en big data voor een volledig geautomatiseerde planning. Het systeem besluit op basis van ingevoerde adressen, tijdmarges en aantal reizigers welke ritten gecombineerd worden.. Er zijn geen handmatige planners in dienst, waardoor het team klein is en de overheadkosten laag blijven. Als programmeur zit ik er bovenop om te zorgen dat alles goed werkt.”

Hamid Ayad (42), chauffeur Abel
“Abel is modern en de klanten zijn vooral studenten, toeristen en werkende jongvolwassenen. Op de app voer je je wensen in en dan is het instappen en wegwezen. Het directieteam van Abel is enthousiast en de lijnen zijn kort. Er wordt geluisterd naar de feedback van chauffeurs. Ze weten dat je voor blije klanten blije chauffeurs nodig hebt. Er zijn mooie ontmoetingen in de Abel-taxi. Zo hadden we een keer een werkgever en een werkzoekende, die vervolgens mocht komen solliciteren. Of het echt wat geworden is, weet ik niet!”