Mag ik nog even verder lezen?

Na de basisschool stoppen de meeste vmbo-leerlingen met lezen, terwijl regelmatig lezen veel kan opleveren. Het project ‘De Bibliotheek op school – vmbo’ is bedoeld om lezen bij deze doelgroep te stimuleren. Hans van Kol, docent Nederlands aan het Candea College in Duiven: ‘Onze leerlingen lezen sinds januari 2014 elke dag tien minuten in een boek. Dat we dát voor elkaar hebben gekregen, is heel belangrijk.’

Pilot

Uit onderzoek in opdracht van Kunst van Lezen (organisatie voor leesbevordering), blijkt dat 60% van de vmbo-leerlingen lezen niet leuk vindt. Maar juist voor deze leerlingen is lezen enorm belangrijk; het is een onmisbare vaardigheid in de samenleving. Iris Meuleman startte dit schooljaar als projectleider met een pilot van ‘De Bibliotheek op school – vmbo’. Samen met Bibliotheek Liemers en het Candea College probeert ze op een laagdrempelige manier het leesplezier te verhogen bij de eerste en tweede klas kader- en beroepsgerichte leerwegen. ‘Elk kind dat door dit project voor zijn plezier een boek uit de kast pakt, is pure winst.’

Zo makkelijk mogelijk

De pilot heeft als doel de fysieke en digitale leesomgeving van de school aan elkaar te koppelen. Leerlingen bezochten de bibliotheek en kregen uitleg over hoe ze via internet boeken kunnen reserveren of verlengen. Twee keer per week worden gereserveerde boeken in de mediatheek op school afgeleverd en ook kunnen leerlingen hun boeken daar inleveren. ‘De drempel om naar de bibliotheek te gaan, is hiermee verdwenen’, vertelt Iris Meuleman. ‘Een ander knelpunt is het vergeten of zoekgeraakte biebpasje. Dat probleem is opgelost door van de schoolpas waarmee leerlingen ieder lesuur moeten inloggen, ook een bibliotheekpas te maken.’

‘Elk obstakel is reden om af te haken en niet te gaan lezen’, beaamt Hans van Kol. ‘Daarom maken we het de leerlingen zo makkelijk mogelijk. Ze hebben dagelijks leerpleinlessen waarbij ze zelfstandig opdrachten maken. We beginnen deze lessen nu standaard met tien minuten lezen. Dat betekent dat leerlingen niet hoeven na te denken wanneer ze hun boek moeten meenemen; gewoon elke dag. Ook laten we de leerlingen geen boekverslag maken en als ze een boek niet leuk vinden, hoeven ze het niet uit te lezen. Ze mogen trouwens ook een informatief boek kiezen of een strip. Het gaat er puur om dat ze plezier hebben in lezen.’

Missie geslaagd

Een belangrijk onderdeel van de pilot is het bezoek van een  bibliotheekmedewerker, die tijdens de les Nederlands leerlingen probeert te prikkelen voor nieuwe boeken. Iris Meuleman: ‘De bibliotheek houdt continu bij welke boeken voor de vmbo-doelgroep verschijnen en vult de collectie aan met geschikt materiaal. Op termijn zetten we 150 biebboeken op een aantrekkelijke manier in de mediatheek zodat het nog makkelijker wordt om een boek te lenen. De school wordt een soort filiaal van de bieb.’

‘We hebben de strijd snel gewonnen’, zegt Hans van Kol. ‘Sommige leerlingen vinden hun boek zo spannend dat ze vragen of ze thuis verder mogen lezen. Natuurlijk is er soms een enkele leerling die de boel verstoort, maar over het algemeen is het echt tien minuten stil. En of je lezen nou leuk vindt of niet, het is sowieso goed!’

De bibliotheek op school

De bibliotheek op school is een landelijk project voor samenwerking tussen scholen, bibliotheken en gemeenten om lezen onder leerlingen te stimuleren. Het is de bedoeling om van de school een ideale lees- en mediaomgeving te maken. Daardoor zullen de kwaliteit van het onderwijs en de resultaten van de leerlingen - leesvaardigheid, taalvaardigheid en informatievaardigheid -verbeteren. Na een succesvolle start in het basisonderwijs is het project sinds 2013 uitgebreid naar het vmbo.