Sociale veiligheid

Incidenten in het OV halen het nieuws, waarbij Almere de laatste tijd in het middelpunt van de storm stond. Hoe gaat het nu in Almere? Buschauffeur Kees van der Pijll in gesprek met directeur OV Eric van Eijndhoven.

Eric: Zwartrijden en agressie in het OV zijn problemen die we in het hele land terugzien. Connexxion voelt een grote verantwoordelijkheid voor de veiligheid van medewerkers en reizigers. Hoe gaat het nu in Almere?
Kees
: Het gaat weer de goede kant op. Maar in Almere is een open instapbeleid. Werkt dat zwartrijden niet in de hand?
Eric
: Onze opdrachtgever wil graag een open instapbeleid zodat we snel en efficiënt vervoer kunnen aanbieden. We kunnen dus niet zomaar het instapbeleid veranderen, ook al zouden we dat willen.
Kees
: Het zijn overigens niet alleen jongeren die zwartrijden. Ook mannen in pak en moeders met kinderen. Waarom zien we vooral ‘s avonds niet meer BOA’s op de bus?
Eric
: We proberen de BOA’s zo effectief mogelijk in te zetten. De meeste mensen reizen overdag, dan heb je potentieel dus ook de meeste zwartrijders. Het liefst willen we op elke bus een controleur, maar dat is financieel niet haalbaar. Het is belangrijk dat buschauffeurs incidenten melden. Op basis daarvan kunnen wij de inzet van BOA’s plannen.

Kees: Doet Connexxion wel genoeg op het gebied van veiligheid?
Eric
: We doen veel, maar lossen helaas niet alle sociale problemen uit de maatschappij op. De problemen in Almere zijn vergelijkbaar met die van Rotterdam. Ons budget voor sociale veiligheid is echter vele malen kleiner. Daarom hebben we in de Tweede Kamer aangedrongen op landelijk beleid en budget. Dan kunnen we mensen en middelen inzetten op plekken waar dat het meest nodig is.

Werkonderbrekingen
Kees
: In april hebben we het werk neergelegd om de gemeente te vragen meer geld vrij te maken voor veiligheid in het OV. Connexxion stapte naar de rechter om dat te verbieden. Waarom?
Eric
: We waren het met jullie eens dat maatregelen voor sociale veiligheid geld kosten. Maar de timing en het middel vonden we niet geschikt. Op dat moment waren we in overleg met gemeente, politie en burgemeester en zagen we nog alternatieven. Dat hadden we beter met jullie moeten communiceren. Een paar weken later besloten we gezamenlijk om niet meer te rijden. De incidenten met stenen gooiende jongeren dwongen ons daartoe. Het kon zo niet langer, er moest iets gebeuren.
Kees
: De gemeente kwam in actie. Er zijn nu mobiele camera’s, de politie zit er bovenop en er worden extra BOA’s ingezet. Wat ik niet begrijp is dat onze CEO Bart Schmeink in een interview zei dat hij de daders een dagje op de bus wil laten meelopen. Denk je dat buschauffeurs daar op zitten te wachten?
Eric
: Bart vindt dat de daders gestraft moeten worden en de gevolgen moeten begrijpen. Tegelijkertijd zijn we een bedrijf met een maatschappelijke verantwoordelijkheid. Bart wil de jongste vandalen een toekomstperspectief bieden. Hoe we dat kunnen doen, willen we graag ook met jullie bespreken. Want met elkaar willen we dat het verandert. Zo’n jonge vandaal een kans geven zou kunnen werken.
Kees
: Nu begrijp ik die uitspraken beter. Ik vind het sowieso leuk om dit soort dingen met je te bespreken. Ik nodig managers en directie graag uit om vaker op de werkvloer te komen luisteren wat er leeft. Buschauffeurs willen bijvoorbeeld geen cash meer op de bus, maar Connexxion doet daar niks mee.
Eric
: En dat terwijl we juist voorop lopen! Maar we kloppen ons daar nog te weinig voor op de borst en andere bedrijven zoeken daarover wél de publiciteit. Om je even bij te praten: in Zeeland en Noord-Holland lopen pilots met apparaten waarmee je kan pinnen op de bus. Dat zijn proeven, want voordat je het overal installeert, moet het natuurlijk wel allemaal perfect werken. Vanaf 1 januari 2018 hebben we sowieso geen contant geld meer op de bus in heel Nederland. Tot slot wil ik je vragen wat er goed gaat in je werk. Vind je het nog leuk?
Kees
: Het werk is en blijft leuk. Het contact met de meeste reizigers is prima. Mensen die zwartrijden spreek ik daar niet meer op aan, want dan krijg ik scheldwoorden naar mijn hoofd geslingerd. De afwisseling tussen stad en streek is fijn, en door de busbaan hier in Almere sta je nooit in de file. De meeste collega’s komen nog steeds met plezier naar hun werk en de sfeer op deze vestiging is heel positief. We hebben een moeilijke tijd gehad, maar Connexxion heeft het uiteindelijk goed opgepakt. Connexxion zit er nu samen met de politie en de gemeente bovenop. Daardoor voelen we ons als buschauffeurs enorm gesteund!