De maatschappij dat zijn wij

De laatste tijd wordt veel gesproken over social return. Een nieuwe trend, die eigenlijk al jaren bestaat bij Connexxion. Social return heeft te maken met maatschappelijk verantwoord ondernemen. Simpeler gezegd: we dragen een steentje bij aan de maatschappij.

Social return wil zeggen dat een bedrijf dat producten of diensten levert die betaald worden met gemeenschapsgeld, ook wat terugdoet voor de samenleving. Dit gebeurt vaak in samenwerking met lokale bedrijven en instellingen. Martine Plug, editor tenderteam OV, schrijft teksten voor offertes. “Die offertes bevatten steeds vaker een hoofdstuk over social return”, vertelt Martine. “De opdrachtgever wil weten wat de maatschappelijke meerwaarde is van Connexxion.”

Cleanteams
“We zien binnen OV dus steeds vaker dat de opdrachtgever vraagt naar onze mogelijkheden voor invulling van social return.” Een van die mogelijkheden is het inzetten van een cleanteam: een team van medewerkers met een verstandelijke beperking, die twee keer per dag bussen vegen en spiegels en ramen poetsen. Connexxion werkt hiervoor samen met lokale instellingen voor gehandicaptenzorg. Het cleanteam is een groot succes geworden: de medewerkers zijn trots en hebben veel plezier in hun werk en de buschauffeurs en reizigers worden er ook blij van. Het project is daarom inmiddels uitgebreid naar zes andere locaties. “De opdrachtgevers waarderen dit soort projecten”, vertelt Martine. “Het laat zien dat Connexxion niet alleen mensen van A naar B vervoert, maar ook een bijdrage levert aan de samenleving.”
Een ander voorbeeld van social return binnen OV is het inzetten van langdurig werklozen als OV-ambassadeurs, die bijvoorbeeld in bejaardentehuizen of bibliotheken informatie geven over de OV-chipkaart. Op een laagdrempelige manier keren deze OV-ambassadeurs zo terug in het arbeidsproces.
Martine: “Connexxion loopt voorop wat betreft social return. Ik hoop dat in de toekomst elke concessie een cleanteam heeft.”

Instroom langdurig werklozen
Binnen Connexxion Taxi Services is de instroom van langdurig werklozen niks nieuws. Ook de bezetting van kantines door mensen uit de sociale werkvoorziening bestaat al jaren. Ad Amersfoort, Medewerker Tendersupport & Planning CTS vertelt: “Social return is een nieuwe naam voor iets dat Connexxion al jaren doet en dat de opdrachtgevers nu ook steeds belangrijker vinden. Lokale overheden moeten bijvoorbeeld 5% van de aanneemsom of 7% van de loonsom aan social return besteden. Vaak heeft de opdrachtgever zelf al een doordacht plan; dan moet bijvoorbeeld al het drukwerk of het onderhoud van de groenvoorziening uitbesteed worden aan de sociale werkplaats.” De instroom van langdurig werklozen is ook vaak een vereiste van de opdrachtgever, maar is tegelijkertijd een noodzaak voor Connexxion zelf. Vooral in de grote steden is het lastig voldoende chauffeurs te vinden. In het kader van social return geeft Connexxion zij-instromers een kans zich te bewijzen. Ze krijgen een proefplaatsing als kwaliteitsmedewerker of cleanteammedewerker om arbeidsritme en arbeidservaring op te doen. Als beide partijen tevreden zijn, kunnen ze doorstromen naar de interne opleiding voor taxichauffeur. Ad: “Vaak zijn zij-instromers ons erg dankbaar voor de speciale kans die we ze bieden. En Connexxion zelf houdt er enthousiaste en toegewijde chauffeurs aan over.”

Erwin Otjes (41) was anderhalf jaar werkzoekend, toen hij een advertentie van Connexxion voor chauffeurs in het leerlingenvervoer in de krant zag staan. Bij het sollicitatiegesprek waren beide partijen erg enthousiast en Erwin ging direct de interne opleiding voor taxichauffeur volgen. Inmiddels heeft hij zowel praktijk als theorie gehaald.
Erwin: “De begeleiding vanuit Connexxion tijdens de opleiding was perfect. Ik had bijvoorbeeld nog nooit met een navigatiesysteem gereden en kreeg daarom een paar extra lessen. Maar ook met andere vragen kon ik bij Connexxion terecht.
Ik werk nu 15 tot 20 uur per week als taxichauffeur: ik breng kinderen uit het speciaal onderwijs van en naar school. Het zijn allemaal kinderen met een gebruiksaanwijzing, maar het lukt mij goed de rust in de bus te bewaren.
De gebroken diensten vind ik geen probleem. Ik ben juist blij dat ik weer gedwongen word volgens een ritme te leven. Als je thuis zit en niks hoeft, kom je niet echt op gang. Ik hoop wel dat ik binnenkort mijn uren bij Connexxion kan uitbreiden met aanvullend vervoer. Uiteindelijk wil ik toch graag een fulltime dienstverband.”