Nooit te oud om te leren

Tegelijkertijd met het overnemen van de hoofdredactie van KIDDO, begon ik met het geven van taallesjes. Op een basisschool bij mij in de buurt zie ik twee keer per week vier vluchtelingenkinderen uit Eritrea en Syrië in de leeftijd van 6 tot 9 jaar. Ik lees voor, we zingen liedjes en doen spelletjes om zo snel mogelijk hun woordenschat te vergroten. Ik haal allerlei voorwerpen uit mijn tas en zij roepen fanatiek: ‘De pen! Het boek! Het potlood!’ Prachtig om te merken hoe goed ze al die nieuwe woorden onthouden.
In de rubriek ‘Okiddo 4 t/m 12 jaar’ leren kinderen ook nieuwe dingen: ze worden uitgedaagd om een knikkerbaan door alle ruimtes van de opvang te construeren (pag. 32). Suzanne Wardenaar legt uit hoe je aan de slag kunt gaan met wetenschap en techniek in de kinderopvang (pag. 16). Het begint bij verwondering: waarom is de wereld zoals zij is? Ontdek de Pippi Langkous in jezelf! Renate Neyndorff deed onderzoek naar de vraag of gezonde leefstijl al in de opleiding tot pedagogisch medewerker in het lesprogramma moet worden opgenomen (pag. 26). Ze won met haar onderzoek de Kinderopvangscriptieprijs 2019. Van harte gefeliciteerd!
Ook als je een baan hebt in de kinderopvang, blijft het fijn om nieuwe dingen te leren. Een opleiding of cursus verrijkt je leven, vergroot je zelfvertrouwen en kan een goede impuls zijn voor je carrière. Vier gastouders vertellen hoe en waarom ze investeerden in hun persoonlijke ontwikkeling en zich lieten bijscholen (pag. 34).
Maar we beginnen met een artikel van Ann Steverlynck, Matthieu Vandendriessche en Simon Wemel over de kracht van muzisch spel. Nu niet gelijk denken: ik kan niet zingen, ik ben niet muzikaal! Muzisch spel omvat namelijk veel meer dan dat: drama, beeld, media, beweging én muziek.

Ik wens jullie veel leesplezier en inspiratie toe!

Esther Smid
Hoofdredacteur Nederland a.i.