Van strip naar chip

Op 1 februari 2010 is ook het laatste Connexxiongebied overgegaan op de OV-chipkaart, het nieuwe betaalmiddel voor het openbaar vervoer in Nederland. De kaart zal uiteindelijk strippenkaart en treinkaartje vervangen en het enige geldige vervoersbewijs worden voor tram, trein, bus en metro. Wat heeft Connexxion in 2009 bereikt en wat kunnen we nog verwachten voor de toekomst?

De OV-chipkaart is een belangrijke innovatie die het gemak voor de reiziger vergroot. Behalve een basistarief, betaalt de reiziger alleen de kilometers die hij werkelijk reist, en niet meer per zone, zoals bij de strippenkaart. De gereisde afstand wordt bovendien automatisch berekend en gemiddeld wordt het reizen door de OV-chipkaart niet duurder. Na opladen hoeft de reiziger alleen maar in- en uit te checken, door de OV-chipkaart voor een kaartlezer te houden. Sinds 11 februari kan in de regio Rotterdam en sinds 3 juni in de regio Amsterdam uitsluitend nog gereisd worden met de OV-chipkaart. De strippenkaart verdwijnt daarmee als geldig vervoersbewijs uit bus, metro en tram. In de rest van Nederland zal de strippenkaart geleidelijk afgeschaft worden. Ook in de trein zal voorlopig naast de OV-chipkaart het papieren kaartje nog geldig blijven.

Alle begin is moeilijk

‘Net als de de invoering van de strippenkaart, 30 jaar geleden, gaat ook de invoering van de OV-chipkaart niet zonder slag of stoot. Er zijn soms technische problemen met toegangspoortjes, oplaadautomaten en kaartlezers. Er wordt gewerkt aan een veiliger chip, omdat de kaart fraudegevoelig zou zijn. De reiziger vergeet nogal eens uit te checken en vraagt dan het bedrag terug aan de vervoerder. En de bijdragen van de overheid voor de overgang naar de OV-chipkaart, zijn onvoldoende om deze meerkosten te dekken. Deze extra kosten zijn tot nu toe voor de rekening van de vervoersbedrijven. Ondanks deze knelpunten zijn er volgens producent Trans Link Systems, de organisatie achter de OV-chipkaart, inmiddels 7,1 miljoen OV-chipkaarten uitgegeven aan de vervoerders. Per week vinden er gemiddeld 1,5 miljoen transacties plaats, wat betekent dat er in een week een miljoen keer wordt in- en uitgecheckt of een kaart wordt geladen.

Honderden nieuwe distributiepunten

Om de stijging van het aantal transacties en het aantal reizigers te bevorderen, richtte Connexxion in 2009 ongeveer 400 winkels in als distributiepunt voor de OV-chipkaart. Reizigers kunnen op die locaties een OV-chipkaart kopen, activeren en opladen. Hiervoor sloot Connexxion contracten af met diverse winkelketens. Op dit moment zijn we afhaal- en oplaadapparatuur aan het plaatsen in de bussen van Connexxion. In de toekomst kunnen reizigers dus ook in de bus saldo opladen of reisproducten die via internet besteld zijn, afhalen. Inmiddels is 80% van de bussen voorzien van deze apparatuur.
Het gebruik van de OV-chipkaart door reizigers van Connexxion is in 2009 enorm gestegen . Dit komt niet alleen door de vele nieuwe distributiepunten, maar ook door de voltooiing van de landelijke uitrol van de OV-chipkaart.

Connexxion helemaal over op OV-chipkaart

In Voorne-Putten konden reizigers van Connexxion al in 2006 gebruik maken van de OV-chipkaart. Connexxion was het eerste busbedrijf dat aan deze pilot deelnam. Sinds 2007 deed Connexxion mee aan een proef in Salland met een test-OV-chipkaart. De kinderziektes werden opgelost en vanaf september 2008 kreeg Connexxion voorlopige toestemming om de OV-chipkaart te introduceren in Amstelland-Meerlanden en Haarlem-IJmond.
Begin 2009 ontving Connexxion van producent Trans Link Systems de certificering om de OV-chipkaart landelijk uit te rollen. In een voortvarend tempo werd de innovatieve kaart in meerdere regio’s uitgerold. Overal in het land volgden feestelijkheden om de komst van de kaart te vieren. Op 1 februari 2010 werd een belangrijke mijlpaal bereikt. Met de introductie van de OV-chipkaart in Schouwen-Duiveland en Tholen en Midden-Zeeland is de uitrol voor Connexxion cornpleet. Reizigers kunnen nu in alle gebieden waar Connexxion het vervoer verzorgt, de OV-chipkaart gebruiken. Daarmee is Connexxion het eerste busbedrijf dat de OV-chipkaart volledig heeft uitgerold. lets om trots op te zijn!