‘Als kleuter was ik gek op tekenen en knutselen’

Luna (12 jaar): ‘Als kleuter hield ik niet zo erg van veranderingen; dat vond ik eng. Op een keer zat meester Frits voor het goede doel op een paal op het schoolplein. Iedereen ging naar buiten, maar ik was zo bang dat ik mezelf huilend op de wc verstopte. Juf Fennie vond mij daar een tijdje later.
Ik was als kleuter al gek op tekenen en knutselen; daar kon ik uren mee bezig zijn. In groep 2 bij juf Conny vond ik het ook leuk om op een typemachine te typen. Ik kon nog niet lezen of schrijven, dus het werden geen woorden, maar lange rijen letters en cijfers.
Groep 5 met de musical over Ronja de roversdochter was echt gaaf. Toen maakte het nog niet uit of je een jongen of een meisje was, iedereen ging gewoon met elkaar om. Het trefbaltoernooi en de sportdagen vond ik ook super: die strijd tussen CSV Ridderhof en andere scholen heeft wel wat, het is jouw school tegen de andere. Je krijgt dan ook een sterkere band met elkaar.
Het belangrijkste dat ik geleerd heb op CSV is dat iedereen gelijk is. Ik ben met bijna iedereen uit de klas bevriend. Swaan, Ruben en ik werden uitgekozen als mediator, dat was best een eer.
Kinderen uit groep 8 leken altijd heel groot en nu zit ik zelf al in groep 8 en ga ik een beetje puberen. Af en toe heb ik een grote mond, daar schrik ik wel van. Ik heb zin in een nieuwe school, maar ik zou wel één keer per week met onze klas terug willen naar CSV, want ik ga mijn vriendinnen erg missen. De middelbare school geeft een groter gevoel: er wordt niet meer heel de tijd op je gelet, je hebt meer vrijheid. Ik heb zin in Beeldende Vorming; van leraren die daar gespecialiseerd in zijn, kun je volgens mij veel leren.
Ik ben nog niet verliefd, maar zou best verkering willen. Mijn eisen zijn denk ik te hoog: een jongen moet creatief zijn, knap, een beetje stoer, niet te kinderachtig, hij moet geen domme opmerkingen maken, niet van klassieke muziek houden en wel van dieren.
Later word ik chirurg of arts zonder grenzen. Of misschien kunstenaar, illustrator of drummer.’

20 jaar: ‘Ik was eraan toe om een grote stad te ontdekken’
‘Ik heb last van FOMO (fear of missing out). Het is best vermoeiend om non-stop de drang te hebben alles uit het leven te halen. Ik kon bijvoorbeeld niet kiezen tussen de kunstacademie en de universiteit, dus nu doe ik allebei. Ik wil zoveel mogelijk leren, al mijn verschillende vriendengroepen regelmatig zien en naar zoveel mogelijk feesten en festivals.
Op de Willem de Kooning Academie stapte ik over van Graphic Design naar Fine Art. Dat is veel vrijer en past beter bij mij. Aan de Erasmus Universiteit doe ik Liberal Arts & Science, een heel brede studie. Mijn afstudeerrichting is Sustainability.
Ik voel me op mijn plek in Rotterdam en geniet ondanks corona van mijn studententijd. Je leert jezelf goed kennen, komt erachter wat je leuk vindt en met wie je het goed kunt vinden. Het is heerlijk om op mezelf te wonen. Natuurlijk heb je verantwoordelijkheden en moet je alles zelf regelen; van rioolbelasting betalen tot de cv-ketel bijvullen.
Op de basisschool was alles nog heerlijk zorgeloos. Het belangrijkste was of het mooi weer was zodat je buiten kon spelen. Als kind wilde ik niet ouder worden dan 8 want ik dacht dat daarna de problemen zouden beginnen. Dan begon ik liever weer opnieuw bij 0.
Als puber was ik nieuwsgierig, ik wilde veel dingen uitproberen zoals uitgaan, drinken en blowen. Ook werd ik onafhankelijker van mijn ouders, maar we zijn nog steeds heel close. Op het eind van de middelbare school zat ik in een veilige bubbel: ik kende Broklede in Breukelen goed en had een leuke vriendengroep. Ik was eraan toe om een grote stad met meer diversiteit en een interessanter nachtleven te ontdekken.
Ik wil er nog niet aan denken dat ik ouder ben dan 35. Dan moet ik alles op orde hebben en mijn enorme studieschuld afbetalen. Ik hoop op een baan binnen een creatieve community waarin ik kunst, wetenschap en filosofie kan verbinden. Ik krijg inspiratie van projecten met anderen en ben goed in concepten bedenken. Dat kun je voor het hele leven goed gebruiken.’