Basisschool St. Ludgerus bereidt leerlingen voor op toekomst

Sinds afgelopen najaar krijgen alle kinderen van groep 3 t/m 8 van basisschool St. Ludgerus in Loenen voor de vakken aardrijkskunde, geschiedenis en natuur op een nieuwe manier les. Locatiedirecteur Anita Aalpoel is de innovatieve kracht achter deze verandering. “Kinderen moeten op een andere manier voorbereid worden op de maatschappij van morgen.”

Loenen aan de Vecht – Er komt elke dag een enorme hoeveelheid informatie op ons af via diverse media. “Het is belangrijk dat je dat kunt filteren”, zegt Anita Aalpoel. “Dat moeten we onze kinderen dus aanleren. Leerlingen van nu zoeken alles op via internet. Een mooie bron, maar we moeten ze er wel bewust van maken dat niet alles op internet waar is en dat de eerste zoekresultaten niet per se de beste zijn.” Bestaande lesmethoden gaan volgens Anita Aalpoel te weinig uit van de natuurlijke nieuwsgierigheid van kinderen. “Als je dat wel doet, zijn kinderen veel gemotiveerder en beklijft de informatie beter.”
Anita Aalpoel ontwikkelde een lesmethodiek voor aardrijkskunde, geschiedenis en natuur die beter voorbereidt op de vaardigheden van de toekomst en beter aansluit bij hoe kinderen graag leren. De methodiek heet ‘Wereldoriëntatie LOS’: Leren door Onderzoek en Samenwerking. De kerndoelen die aan het eind van de basisschool behaald moeten zijn, zijn vertaald in tien thema’s per jaar. Binnen elk thema formuleren de kinderen na een prikkelende introductie in groepjes hun eigen onderzoeksvraag. Kinderen bedenken dus zelf wat ze willen weten over bijvoorbeeld het thema ‘Weer en Klimaat’. Febe (11): “Je mag zelf bepalen welke onderzoeksvraag je kiest. Dat is veel leuker dan een boek lezen en opdrachten doen.”
“De leerkrachten bewaken natuurlijk dat de vraag niet te breed is en dat hij aansluit bij de doelen voor dat thema”, aldus Anita Aalpoel. Vervolgens gaan de kinderen samen op zoek naar de antwoorden op hun onderzoeksvraag. Uiteindelijk presenteren ze wat ze geleerd hebben met PowerPoint, Prezi, muurkrant, mindmap of een filmpje. Evy (11) vindt het samenwerken erg leuk: “Ons groepje knutselt altijd iets creatiefs voor de presentatie.”
Dat kinderen enorm gemotiveerd raken door LOS, komt volgens Anita Aalpoel doordat ze deels eigenaar worden van hun eigen leerproces. “Ze leren niet omdat het moet, maar omdat ze zelf iets willen weten.”
Luisa (12): “Je kan lekker je eigen gang gaan en zelf kiezen hoe je presenteert.” Josephine (11) vindt het jammer dat ze LOS niet vanaf groep 3 heeft gehad: “Dan had ik veel meer geleerd!”

21 century skills
‘Wereldoriëntatie LOS’ bereidt kinderen beter voor op ‘21 century skills’. Door de snelle veranderingen in de maatschappij zullen er in de toekomst nieuwe beroepen ontstaan, die andere vaardigheden vereisen. Belangrijke vaardigheden zijn creatief denken, samenwerken, probleemoplossend werken en kritisch en bewust omgaan met informatie.