Betaald parkeren

In Nederland worden ruim 8000 parkeerautomaten in 25 verschillende gemeenten draadloos uitgelezen via het Mobitex-netwerk van RAM Mobile Data. Dit landelijk dekkende netwerk garandeert een beschikbaarheid van 99,9%. De kleinste gemeente is Meerssen met vijf parkeerautomaten, de grootste is Rotterdam met een contract voor 3200 parkeerautomaten. Mobiele datacommunicatie voor parkeerautomaten levert een enorme tijdwinst en kostenbesparing op. Allereerst doordat de parkeerautomaten op elke gewenste locatie geplaatst kunnen worden, zonder dat daarvoor het wegdek opengebroken moet worden. Daarnaast wordt via het Mobitex-netwerk nauwkeurige, direct beschikbare storings-, management- en chipknipinformatie verzonden, waardoor zeer efficient beheer mogelijk is.

Ook Alkmaar
Ook de parkeerautomaten van de gemeente Alkmaar werken via Mobitex van RAM Mobile Data. Jan Kant, afdelingshoofd parkeerbeheer van de gemeente Alkmaar vertelt: 'Bij het werken met GSM ben je afhankelijk van drukte op het GSM-netwerk. We hebben geprobeerd de communicatie met onze oude parkeerautomaten via de kabel te laten verlopen, maar dat systeem was instabiel en onbetrouwbaar. In 2003 hebben we een aantal parkeerautomaten getest en uiteindelijk kozen we voor de Strada, de nieuwste parkeerautomaat van Taxameter Centrale, die met Mobitex werkt.'

Taxameter Centrale (TMC), een Business Partner van RAM Mobiel Data, is leverancier van verschillende parkeerautomaten. 'Ik ben ene groot voorstander van draadloos', vervolgt Jan Kant, 'want dat betekent dat je de automaten overal neer kan zetten zonder te graven en kabels te leggen. Ik wil bovendien een parkeerautomaat die op zonne-energie werkt, zodat we ook voor de energievoorziening geen kabels hoeven te leggen. Er liggen al zo verschrikkelijk veel kabels en leidingen in de grond. Ten slotte wil ik alles wat er in de parkeerautomaat gebeurt online via internet opvragen en een sms'je krijgen wanneer er sprake is van inbraak. De Strada met zonnepaneel van TMC voldoet prima aan deze eisen.'

Storingsinformatie
'Storingen en diefstalpogingen worden direct doorgegeven aan de centrale meldkamer parkeerbeheer', legt Jan Kant uit. 'Daarnaast wordt er een sms'je verstuurd naar de monteur als de automaat helemaal niet meer werkt.' Deze snellere signalering van storingen voorkomt dat defecte automaten langdurig buiten werking zijn, waardoor er minder omzetverlies is en minder frustratie bij parkeerders. 'Vroeger', voegt Jan Kant hieraan toe, 'was je afhankelijk van de parkeerpolitie die belde om te melden dat een automaat het niet meer deed. Nu ben je sneller op de hoogte en storingen worden dus sneller opgelost.'

Managementinformatie
Met behulp van managementinformatie over parkeergedrag kun je de bezettingsgraad per parkeerautomaat controleren, de onderhoudsbeurten beter inplannen, de kluisinhoud aflezen en voorkomen dat de ticketrol van een parkeerautomaat op is. Wijzigingen in de tarieven voor betaald parkeren, de tijden waarop betaald parkeren geldt of de regelingen voor koopzondagen en feestdagen worden draadloos verzonden. Voorheen moesten deze aanpassingen handmatig doorgevoerd worden in de programmatuur.

Jan Kant: 'Iedere morgen kijken wij hoeveel geld er in de kluizen van de parkeerautomaten zit. Wanneer er meer dan € 300,- in zit, moet de automaat die dag geleegd worden. We willen niet teveel geld op straat hebben. Op basis van de online gegevens van de kluisinhoud bepalen we de dagelijkse route voor het legen van volle parkeerautomaten. Ook zien we hoeveel tickets er nog op een ticketrol zitten en krijgen automatisch een melding wanneer we een kaartrol moeten vervangen. Er zitten 6000 tickets op een rol en je weet dat er ongeveer 300 tickets per dag verbruikt worden. Na 20 dagen moet je dus de kaartrol vervangen, maar bij onverwachte drukte kan dat zomaar een paar dagen eerder zijn. Vroeger was dat gokken, nu weten we precies wanneer het zover is.'

Chipknipinformatie
Bij een conventioneel systeem moet een medewerker van de gemeente voor het uitlezen van de elektronische chipknip-tegoeden een rondje maken langs alle parkeerautomaten. Bij elke automaat duurt het vijf tot tien minuten om de gegevens uit te lezen. De software van de Strada is geschikt om chipknip-betalingen draadloos af te storten. Het draadloos uitlezen van parkeerautomaten levert een flinke tijdwinst op. 'We hebben momenteel in Alkmaar tien automaten met chipknip', vertelt Jan Kant, 'en in de toekomst wordt dat aantal hoger. Een uitbreiding van de betalingsmogelijkheden met creditcard is voor ons niet nodig. Daarvoor zijn de maximale parkeerbedragen te laag.'

Betrouwbaarheid van 99,9 %
'De gemeente Alkmaar wil dat haar parkeerautomaten een betrouwbaarheid hebben van 99,9 %. We zitten boven dat percentage', zegt Jan Kant vol vertrouwen. 'Alles werkt perfect, er zijn zelden automaten buiten bedrijf. In Alkmaar staan ongeveer 140 parkeerautomaten, waarvan er 90 met Mobitex werken. De 50 oude parkeerautomaten, die niet draadloos uitgelezen worden, worden geleidelijk vervangen.'

's Nachts data verzenden
De gegevens worden 's nachts verstuurd. Dat duurt ongeveer vijf minuten en de parkeerautomaat kan dan niet gebruikt worden. Dat is niet erg omdat er 's nachts niet betaald hoeft te worden. Parkeerautomaten die overdag data doorzenden, zijn één of twee minuten buiten gebruik. 'Dat is vervelend voor de parkeerder die net op dat moment een ticket wil kopen', merkt Jan Kant op, 'maar het gebeurt gelukkig niet zo vaak. Overdag worden alleen gegevens verstuurd wanneer er een storing is of wanneer een monteur een testmunt inwerpt om te controleren of alles nog werkt.'

Servicecontract?
'Wat voor servicecontract wij hebben bij RAM Mobiel Data?', herhaalt Jan Kant verbaasd. 'Ik heb geen idee. RAM Mobile Data zorgt met het Mobitex-netwerk voor een zeer betrouwbare infrastructuur. Ik heb nog nooit een probleem of storing gehad.'