Dames met drive

Een drukke baan als docent op een hogeschool, een jong gezin draaiend houden en dan ook nog een masteropleiding doen. Heleen Geerts ging de uitdaging aan. ‘In het begin kon ik mijn laptop soms wel uit het raam gooien!’ Ook Agnes Tay is bezig met een master: ‘Het is pittig, maar ik ben een doorzetter; als ik aan iets begin, maak ik het af, anders is het verspilde energie.’

Wat voor werk doe je?
Heleen
: ‘Ik ben fulltime docent aan de opleiding Small Business en Retail Management aan De Haagse Hogeschool. Tegelijkertijd ben ik voor dezelfde opleiding als Coördinator Praktijkbureau de schakel tussen onderwijs en arbeidsmarkt. Onze hogeschool is een kennisomgeving met een fijne dynamiek; ik voel me daar goed en werk er met veel plezier. Ik vind het gaaf om studenten te begeleiden en klaar te stomen voor de arbeidsmarkt. Het ontwikkelen van hun talenten inspireert mij ook om mezelf verder te ontwikkelen.’
Agnes
: ‘Ik ben fulltime docent in de economische vakken op de Hogeschool van Amsterdam. Het onderwijs is heel dynamisch; ik heb in 33 jaar veel zien veranderen, ook de rol van de docent. Je moet jezelf blijven vernieuwen en op de hoogte zijn van de laatste ontwikkelingen. Werk is altijd mijn lust en mijn leven geweest en dat is het nog steeds.’

Uit wat voor gezin kom je?
Heleen
: ‘Ik heb twee jongere zussen. Mijn ouders waren beiden gymnastiekdocent en het devies bij ons thuis was altijd: wat je ook doet, doe het zo goed mogelijk. Mijn ouders zijn gescheiden toen ik 12 was en wij bleven bij mijn moeder wonen. Toen ik 16 was, heeft mijn moeder de Master Educational Management voltooid. Mijn zussen en ik begrepen heel goed dat dit een mogelijkheid voor haar was om te groeien. Zij heeft ons daardoor in allerlei opzichten veel kunnen bieden.
Agnes
: ‘Ik ben geboren en getogen in Suriname en ben de oudste van zeven kinderen. Mijn ouders hadden het niet breed en werkten allebei fulltime. Daardoor kwam de zorg voor mijn broertjes en zusjes deels op mij terecht. Mijn beide grootmoeders - oma Dina en oma Emmy - hebben een positieve rol gespeeld in mijn leven; het waren sterke evenwichtige vrouwen. Mijn moeder heeft me altijd gestimuleerd om te studeren, want “je diploma is je eerste man”. Een partner kan bij je weggaan, maar een diploma blijft altijd bij je en is belangrijk om verder te komen in het leven.’

Wat wilde je als kind worden?
Heleen
: ‘Ik wilde graag in de ontwikkelingshulp om mensen te helpen en de wereld te zien. Ik heb na mijn studie jarenlang gereisd om uit te vinden waar ik wilde wonen en wat ik wilde doen. Uiteindelijk heb ik mijn plek gevonden in Nederland.’
Agnes
: ‘Ik wilde altijd al in het onderwijs werken, terwijl mijn lerares boekhouden mij adviseerde de accountancy kant op te gaan. In Suriname ging ik naar de Kweekschool, maar ik deed tegelijkertijd een cursus Praktijk Diploma Boekhouden. Later kreeg ik een baan als lerares en haalde ondertussen mijn diploma Moderne Bedrijfsadministratie (MBA). Ik ben naast mijn werk altijd blijven studeren.’

Waarom ben je aan een masteropleiding begonnen?
Heleen
: ‘Ik had behoefte aan meer verdieping. Tot nu toe heb ik altijd operationele functies gehad. Maar ik wil ook meedenken over beleidsontwikkeling en vervolgens in staat  zijn de schakel te vormen tussen beleid en uitvoering. Door mezelf te ontwikkelen ben ik voor mijn werkgever breder inzetbaar en krijg ik wellicht meer carrièremogelijkheden binnen het onderwijs. Daarnaast moet binnenkort minstens tachtig procent van onze docenten een academische achtergrond hebben. Er moest dus worden opgeschaald naar masterniveau. Ik waardeer het zeer dat werkgevers op deze wijze in werknemers investeren. Ik heb uiteindelijk gekozen voor de tweejarige deeltijd HBO Master of Strategic Management.’
Agnes
: ‘Ik ben gevraagd om een universitaire master te doen omdat een bepaald percentage van het personeel in 2015 een master moet hebben voltooid. Mij werd geadviseerd de Master Evidence Based Innovation in Teaching (MEBIT) te doen omdat onderzoeksvaardigheden tegenwoordig zijn ingebed in het nieuwe Bedrijfseconomie-curriculum. Het is voor het eerst dat een studie voor mij wordt gefaciliteerd en betaald; een prachtige kans om mezelf verder te ontwikkelen.’

Is het moeilijk?
Heleen
: ‘Het eerste kwartaal was heel zwaar. Ik moest zo wennen aan weer studeren! Toen ik een onvoldoende haalde, twijfelde ik of ik het wel aankon. Ik vroeg me af waarom ik dit in hemelsnaam wilde. Gelukkig is het goed gekomen en lig ik nu op schema.’
Agnes
: ‘Ik kwam nauwelijks door de Engelstalige wetenschappelijke artikelen heen. Dan denk je wel: waar ben ik aan begonnen?! Het is niet leuk om iets niet te kunnen, maar ik bleef proberen tot het lukte.’

Kun je de opleiding goed combineren met je gezin?
Heleen
: ‘Mijn man is zelfstandig internetondernemer en we hebben twee jonge kinderen. Ook hij vond dat ik deze kans moest grijpen. Ik heb het geluk dat hij thuis bijna alles doet. Ons gezin drijft nu echt even op hem en dat waardeer ik enorm. Ik mis natuurlijk veel dingen van de kinderen, daar voel ik me wel eens schuldig over. Tegelijkertijd denk ik dat ik een betere moeder ben doordat ik dit doe. Ik heb moeten leren om tijd voor mijn gezin in te plannen en dan ook echt alleen met hen bezig te zijn.’
Agnes
: ‘Ik ben getrouwd en heb een dochter van 24. Toen ze klein was, deed ik in de avonduren de tweede- en eerstegraads lerarenopleiding economie omdat mijn Surinaamse diploma’s niet werden geaccepteerd. Het was een hartverscheurende periode waarin mijn dochter mij erg miste. Maar als ik het niet had gedaan, had ik niet zoveel bereikt. Toen ze hoorde dat ik een master wilde gaan doen, vroeg ze of het niet beter zou zijn om minder te gaan werken en meer van het leven te genieten; ik had mijn man beloofd dat we meer gingen reizen. Maar ik wilde de kans niet laten schieten. En hoe pittig de studie ook is; ik krijg er energie van omdat ik het leuk vind. Gelukkig staat het thuisfront wel achter mijn keuze. En na mijn master ga ik echt met mijn man op reis, want beloofd is beloofd.’

Wat heb je moeten opgeven nu je weer studeert?
Heleen:
‘Ik heb veel minder tijd voor mijn gezin en voor sporten, lezen, films, muziek of theater. Ook sociale contacten schieten erbij in. Ik kijk er nu al naar uit dat ik de master heb afgerond. Ik denk dat ik dan heel trots ben dat het gelukt is en dat we dat als gezin samen voor elkaar hebben gekregen.’
Agnes
: ‘Af en toe schieten mijn man en dochter en de sociale contacten er bij in. Soms voel ik me schuldig maar dan denk ik: het duurt maar twee jaar! Er is ook minder tijd voor fietsen, maar voor tuinieren, mijn andere hobby, maak ik tijd. Je moet gewoon goed kunnen plannen.’

Wat hoop je voor de toekomst?
Heleen
: ‘Voorlopig blijf ik zeker in het onderwijs, maar ik wil wel graag stappen maken bijvoorbeeld richting een internationalere en meer strategische of (project)management-positie. Mijn droom is om ooit met mijn gezin in het buitenland terecht te komen. Misschien wel als zelfstandig ondernemer.’
Agnes
: ‘Ik heb de ambitie om meer te participeren in de verschillende geledingen binnen de Hogeschool van Amsterdam, zoals de Domeinraad.Ik wil verder groeien binnen die geledingen, maar welke kant op is mij nog niet duidelijk, ik zie wel. Maar voorwaarde is dat ik hoe dan ook een aantal uur blijf lesgeven. Dat is toch het allermooiste dat er is!’