Een interne dtp'er heeft veel voordelen

Pim Lingsma werkt 40 jaar bij Connexxion en haar voorgangers. Als desktop publisher (dtp'er) op de afdeling Corporate Communicatie maakt hij onder andere posters, flyers, brochures, advertenties, stickers en banners. Maar daarnaast maakt hij ook plattegronden, schema’s en illustraties voor offertes en ook dit personeelsblad. “Ik heb enkele cursussen gevolgd, maar heb het vak grotendeels zelf geleerd.”

Pim Lingsma begon in 1975 op een afdeling waar dienstregelingen, dienstroosters en busboekjes gemaakt werden. In 1979 stapte hij over naar de afdeling Publiciteit, waar hij onder andere een personeelsblad opzette. De laatste 24 jaar werkt hij als dtp’er. Een dtp’er maakt vaak gebruik van een bestaand stramien, terwijl een vormgever een geheel nieuwe lay-out ontwerpt. “Mijn werk zit eigenlijk tussen dtp en vormgeving in en is heel divers. Er zijn uitingen zoals busposters die een vast stramien hebben waar ik binnen blijf. Maar er zijn ook middelen die ik volledig ontwerp. De Connected bijvoorbeeld, deze heb ik helemaal zelf morgen vormgeven. Vormgeving lijkt misschien creatiever, maar het vereist ook creativiteit om binnen een bestaande huisstijl steeds met iets origineels te komen.”

Bij Connexxion is Pim de enige dtp’er. “Een interne dtp’er heeft veel voordelen”, vertelt Pim. “Naast dat het goedkoper, sneller en handiger is, kunnen collega’s makkelijker meekijken, we kunnen samen overleggen en sneller aanpassingen doorvoeren. Als het moet, kan ik direct alles opzij leggen voor spoedklussen. Bovendien ken ik onze huisstijl en uitstraling door en door. Voor grote reclamecampagnes maakt Connexxion gebruik van externe bureaus.”

De werkdruk op de afdeling is de afgelopen jaren flink toegenomen. Pim Lingsma: “Ik werk meestal aan meerdere opdrachten tegelijkertijd. Tekst en beeld worden echter steeds later aangeleverd en regelmatig moet de vormgeving dezelfde dag nog klaar zijn. Door de werkdruk doe ik wel eens dingen de deur uit waarvan ik met meer tijd iets mooiers had kunnen maken. Aan de andere kant komen onder hoogspanning soms ook de beste resultaten tot stand.”

Als je jarenlang binnen één huisstijl werkt, loop je het risico dat je verzandt in routine. “De laatste jaren krijg ik vaker feedback op wat ik maak van collega’s”, zegt Pim. “We doen meer gezamenlijk en dat heeft ook een positief effect op de kwaliteit van mijn werk. De sfeer op onze afdeling is goed, we ondersteunen elkaar en delen lief en leed.”

Deze Connected is het laatste nummer in Connexxion-huisstijl; het volgende nummer gaat Pim in een Transdev-uitstraling gieten. “Ik sta niet graag in de belangstelling, maar voor deze gelegenheid vond ik dit artikel toch wel een aardige afsluiting.”