Een kinderdagverblijf is geen optie

‘Mijn vriend is slechthorend en we wisten dat het erfelijk kan zijn. Toen Dominique drie maanden oud was, werd bij het audiologisch centrum officieel vastgesteld dat ze slechthorend is. Met gehoorapparaatjes hoort ze gelukkig genoeg om zich prima te ontwikkelen. Dominique heeft er nooit moeite mee gehad dat ze gehoorapparaatjes moest dragen. Ze ziet dat haar vader ze ook draagt en vindt het eerder gek dat ik ze niet heb.’

‘Doordat ik best vaak naar het audiologisch centrum ga en veel thuisbegeleiding krijg voor Dominique, vond ik het belangrijk voor mezelf om te blijven werken, zodat ik af en toe even iets heel anders doe. Een kinderdagverblijf is voor Dominique echter geen optie: dat is veel te druk. Ze heeft rust nodig voor haar spraak- en taalontwikkeling, maar tegelijkertijd is de omgang met andere kinderen juist belangrijk. Gastouderopvang was voor ons een prima alternatief: bij Karin zijn maximaal vijf andere kinderen.’

‘Dominique is een heel sociaal kind en pikt veel op van andere kinderen. Ik vind het ook erg goed dat Karin de andere kinderen betrekt bij het aanleren van gebaren. Zo kan iedereen de belangrijkste woorden uit een zin met gebaren ondersteunen, waardoor Dominique het beter begrijpt. Dominique kent zelf al meer dan honderd verschillende gebaren. Ook begint ze nu te praten: ze kent meer woorden dan een horend kind van haar leeftijd.’

‘Via de thuisbegeleiding krijgen wij continu tips over hoe we beter met Dominique kunnen omgaan, hoe we taal kunnen uitlokken of hoe we de inrichting van ons huis zo kunnen aanpassen dat het geluid zo goed mogelijk klinkt. Natuurlijk geven we die tips ook door aan Karin.’

‘Dominique gaat elke week naar een peutergroep voor dove en slechthorende kinderen. Ik hoop dat ze over een paar jaar naar een school voor speciaal onderwijs kan, zodat ze leert liplezen en begeleid zwemles krijgt (in het water moeten de gehoorapparaatjes uit). Mijn vriend zat ook op die school en heeft daar erg veel geleerd. Zodra het kan, stap je dan over naar een reguliere basisschool.’