Gebruiksaanwijzing
Mijn tweelingdochters waren 2 jaar en aten de korstjes van  hun brood niet op. Sterker nog: op het kinderdagverblijf gooiden ze de korstjes  met een uitdagende blik op de grond. En als twee kindjes dat durven, volgen er  vanzelf meer… 
De pedagogisch medewerkers traden streng op om hier een eind aan te  maken. Alle kindjes moesten hun korstjes opeten!
In het heen-en-weer-schrift las ik dat mijn ene dochter door  deze nieuwe regel heel boos ging kijken. Maar uiteindelijk at ze wel haar  korstjes op. De ander weigerde.
Uiteindelijk zette een van de pedagogisch medewerkers haar met  een plastic bord vol broodkorstjes op een stoeltje in de hoek. Dat maakte  echter geen enkele indruk op haar. In het schrift las ik dat mijn dochter het  van de pedagogisch medewerker ‘gewonnen’ had: ze at haar korstjes pertinent  niet op en vond het ogenschijnlijk helemaal niet erg om in haar eentje in de  hoek te zitten.
Ik ben bang dat mijn dochter dat eigenwijze gedrag van mij  heeft. Als tienjarige zat ik ooit in de klas te spelen met een mandarijn, die  ik verveeld over mijn tafeltje liet rollen. Ik moest hem inleveren bij de  meester. Zodra het speelkwartier begon, kon ik de mandarijn terugkrijgen.  Tenminste, als ik sorry zou zeggen tegen de meester.
Ik voelde geen enkele twijfel: ik had géén spijt, ging géén  sorry zeggen en hoefde die mandarijn niet meer terug. Ik ging dus gewoon lekker  buiten spelen.
Weken later kregen mijn ouders een uitnodiging voor het 10-minutengesprek.  ´Het gaat op zich prima met Esther’, vertelde mijn meester. ‘Alleen is ze erg  koppig en eigenwijs.’ Hij zette demonstratief het bewijsmateriaal op tafel: een  schoteltje met een groen beschimmeld mandarijntje. 
Het lijkt me voor pedagogisch medewerkers een hele uitdaging  om je werk goed te doen in een groep vol kinderen met allemaal een eigen  karakter en een eigen gebruiksaanwijzing.
Mijn tweelingdochters zijn inmiddels 22. Die van de korstjes  kan nog steeds heel koppig en eigenwijs zijn, net als ik. Soms spreekt ze mij  nu aan op mijn gedrag. En dan schaam ik me dat ik nog steeds mijn eigen  gebruiksaanwijzing niet helemaal begrijp.
Dit themanummer van KIDDO gaat over pedagogisch werken en de  veelzijdigheid van jullie takenpakket. Meer dan twintig artikelen vol houvast  en inspiratie voor pedagogisch medewerkers. 
Veel leesplezier!
Esther Smid, eindredacteur KIDDO


