Het is belangrijk dat ik dicht bij het vuur zit

Joost Duivis (34) begon negen jaar geleden als vervoerkundige bij Connexxion. “Het maken van een dienstregeling is teamwork. Zonder gezamenlijk en gelijkwaardig samenspel met de ervaren roostermakers, ADG’ers en vervoerkundige medewerkers is het onmogelijk. We doen het met z’n allen.”

Als vervoerkundige voorde concessies Almere Stad & Streek is Joost de spin in het web tussen opdrachtgevers, gemeenten, wegbeheerders, buschauffeurs, vestigingsmedewerkers en roostermakers. “We moeten een complete dienstregeling maken, waarbij we aan zo veel mogelijk wensen en eisen van de verschillende partijen tegemoetkomen. Almere heeft 110 bussen, die we zo efficiënt en effectief mogelijk inzetten.”
In december wordt er ieder jaar het nieuwe dienstregeling gestart. “We hebben verschillende dienstregelingen voor winter, voorzomer, zomer, nazomer, zaterdag en zondag. Elke concessie heeft een eigen ritme. Zo heeft Almere altijd een zomerdip, maar een concessie aan de kust heeft juist een zomerpiek.”
De dienstregeling van Connexxion moet ook afgestemd worden op de dienstregeling van de NS, dat is contractueel zo vastgelegd. Joost: “Reizigers moeten natuurlijk hun aansluiting met de trein kunnen halen. Het is ieder jaar weer een mooie uitdaging om een zo goed mogelijke oplossing te bedenken voor alle partijen. Het is geen hogere wiskunde, maar wel een grote puzzel om iedereen tevreden te stellen.”
Als vervoerkundige zit Joost namens Connexxion aan tafel bij opdrachtgevers, gemeenten en reizigersorganisaties. Op de vestiging heeft hij juist weer veel contact met de chauffeurs. “Het is belangrijk dat ik dicht op het vuur zit. Ik moet weten waar de chauffeurs tegenaan lopen. Kloppen de rijtijden niet omdat er structureel meer passagiers in- en uitstappen? Is er een omleiding? Werken de verkeerslichten niet goed? Zit er een gat in de weg? Is er geen ontheffing voor de vluchtstrook bij file? Bij al dit soort problemen zorg ik samen met het Rayon voor een oplossing.”
Vanaf december tot aan de zomer is Joost vooral bezig met het ontwikkelen van plannen, analyseren van rijtijden en overleggen met gemeenten. De tweede helft van het jaar moeten alle beslissingen doorgevoerd worden om in december weer een optimale dienstregeling te presenteren. “Het is een heel afwisselend beroep, waarbij ik veel moet communiceren. Ik moet kunnen schakelen tussen buschauffeurs en ambtenaren van Rijkswaterstaat, maar ook kunnen sparren met vervoerkundig medewerkers. Deze collega’s werken vaak al jaren bij Connexxion en sommigen zijn vroeger zelf buschauffeur geweest. Ik maak graag gebruik van hun kennis en kunde.”