Ik ben altijd het meest trots op ons recentste werk
Lukkien is een creatief productiehuis voor digitale en visuele communicatie. Het bedrijf startte als fotostudio, maar is inmiddels uitgegroeid tot een succesvol internationaal producent van digitale content, film, animatie en andere communicatie. Het enorme pand in Ede heeft een veelzijdige en volledig uitgeruste set-up van verschillende studio's. Bouke Lukkien (55) werkt vanaf zijn 18e in het familiebedrijf en werd al snel het boegbeeld van de familie.
1. In hoeverre voel je je verbonden met de vorige generatie?
“Ik heb respect voor hoe mijn ouders het bedrijf zijn begonnen. Zij waren net als mijn broer Melle (53) en ik harde werkers. Al in de jaren 90 omarmde mijn vader digitale fotografie, heel vooruitstrevend. Innovatie en vooroplopen in de technologische ontwikkelingenis voor ons bedrijf nog steeds heel belangrijk.”
2. Hoe ben je zelf in het bedrijf terechtgekomen?
“Melle en ik gingen na de middelbare school direct aan de slag binnen het familiebedrijf. Ik was afgewezen voor de filmacademie en heb uiteindelijk alles binnen ons bedrijf zelf aangeleerd. Melle richtte zich vooral op (digitale) fotografie, ik zette een afdeling op voor bewegend beeld. Mijn vader vond het hartstikke leuk hoe ik de filmafdeling verder uitbouwde en liet mij m’n gang gaan. Vanaf ongeveer mijn dertigste had ik eigenlijk een combibaan: enerzijds was ik manager van de filmafdeling, anderzijds was ik algemeen directeur en boegbeeld van de familie.”
3. Wat zijn de belangrijkste aspecten van goed eigenaarschap?
“Prioriteit voor een eigenaar is constant zorgen dat er voldoende werk is. Ook moeten onze mensen carrière kunnen maken. We blijven investeren in innovatie en opleidingen. Het mooie van een familiebedrijf is dat we niet primair sturen op winst, maar de lange termijn voor ogen houden. Mensen voelen dat dit een familiebedrijf is. Als eigenaar ben je verantwoordelijk voor dat familiegevoel en een goede werksfeer.”
4. Wat was de lastigste fase van je loopbaan en welke les heb je daaruit geleerd?
“In 2015 was er onenigheid met een van onze managers. Hier is op allerlei fronten veel ellende uit ontstaan. Ik heb daar nachtenlang van wakkergelegen; het voelde als een onmogelijke spagaat. Alles wat toen gebeurde, was enorm emotie-gedreven en was niet goed voor de familie en ook niet voor Lukkien. Achteraf bleken de meningen over en weer genuanceerder te zijn dan we toen dachten. Het was beter geweest als een externe het gesprek met iedereen was aangegaan.”
5.Hoe combineer je creatieve taken met managementtaken in een groeiend bedrijf?
“Ik kon die twee taken altijd goed combineren omdat de organisatie heel plat was en de structuur behoorlijk diffuus. Vroeger - toen we jong waren en nog geen gezin hadden - werkten we vaak met een man of twintig ’s avonds door. De collega’s van toen werden vrienden, we hadden een sterke band en waren een geoliede machine. Het is organisch zo gegroeid en het werkte uitstekend. Mijn broer was verantwoordelijk voor de afdeling fotografie, ik was algemeen directeur en verantwoordelijk voor de afdeling film. Mijn vader was vanaf zijn 55e nog wel een paar dagen per week op de zaak, maar hij had geen vast takenpakket. Toen hij in 2022 op 76-jarige leeftijd wegviel, kon in principe alles blijven doorlopen zoals het al liep. Inmiddels is er wel veel veranderd. Per 1 augustus 2024 hebben we een externe managing director aangesteld. Sindsdien zijn mijn broer en ik geen eindverantwoordelijke meer voor de afdelingen fotografie en film. Wij zorgen nu voor new business, sales en klantcontact en hebben daarin een goede balans gevonden samen. Mijn werk is leuker geworden: ik reis veel en de focus ligt op werk binnenhalen. Dat geeft nieuwe energie!”
6.Hoe bevalt de aanstelling van de managing director?
“De afgelopen jaren bleek steeds meer dat Lukkien een duidelijke corporate structuur nodig heeft. De tijden zijn veranderd; de nieuwe generatie vereist andere aansturing. Onze managing director kan zich helemaal focussen op zijn taak als directeur waardoor hij het op veel fronten beter doet dan ik. Hij zoekt veel meer de connectie met onze mensen en geeft maandelijks een update aan het hele bedrijf. Die transparantie wordt erg gewaardeerd door de honderdvijftig collega’s. Daarnaast heeft hij een enorme rugzak aan ervaring waardoor hij beschikt over tools die ik niet eens ken.”
7.Wat zie je als de grootste uitdaging voor het bedrijf?
“We moeten alle technologische ontwikkelingen bijhouden. Ook al hebben we het druk en weten we niet wat het gaat opleveren; we moeten in het diepe springen.Nieuwe technologieën zoals AI zijn per definitie een kans en een bedreiging tegelijk. We willen en moeten er alles van weten zodat we onze klanten de beste service kunnen geven. Klanten willen betere kwaliteit en minder kosten. Door virtual production en AI kunnen we goedkopere en betere commercials maken en bovendien de carbon footprint van onze klanten reduceren. Je hoeft de wereld niet meer over te reizen met een crew voor bijvoorbeeld een levensechte jungle.”
8. Wat is de meest bijzondere opdracht die Lukkien ooit heeft uitgevoerd?
“Als je mij deze vraag in 1998 had gesteld, had ik de speelfilm Abeltje genoemd, waarvoor Lukkien de special-effects deed. Hollywood-effecten in een Nederlandse film; dat was nog nooit eerder gedaan. Een paar jaar later hebben we Minoes (2001) gemaakt, een speelfilm met pratende katten. Maar dat is inmiddels allemaal verouderd. Eigenlijk ben ik altijd het meest trots op ons recentste werk. Nu is dat de wereldwijde campagne voor Randstad Aviation. Die commercial staat stijf van de nieuwste technologieën. Door virtual production konden we dit binnen een dag filmen.”
9. Wat is topprioriteit voor de komende jaren?
“We hebben een locatie in Istanbul waar vijf zeer gemotiveerde mensen werken. Ik denk dat we daar moeten doorpakken en verder groeien. Mijn onderbuikgevoel zegt ook dat er in Saoedi-Arabië veel te doen is voor ons. Dat is echt nog onontgonnen terrein. Ik was laatst in Riyadh, een groot avontuur en een uitdaging op salesgebied.”
10. Waar zie je het bedrijf en jouw rol daarin over tien jaar?
“Over tien jaar zouden we wel eens enorm gegroeid kunnen zijn. Lukkien loopt voorop in Europa en we hebben alle expertise en faciliteiten in huis om onze klanten maximaal te bedienen. Mijn rol is over tien jaar misschien nog hetzelfde, maar theoretisch is het ook mogelijk dat ik dan door AI totaal overbodig ben.”
Terug naar het overzicht