Ik weet 's morgens nooit wat ik die dag ga doen

Hendri Beltman is sinds 2009 woordvoerder van Connexxion: “Van mij wordt verwacht dat ik heel veel over het bedrijf weet en de pers te woord sta. Er zijn weinig dingen die niet naar buiten mogen, maar het gaat om de juiste manier en het juiste moment.”

Eind september was Hendri nog in het NOS Journaal met een item over Giethoorn: “Er komen zoveel Chinezen naar Giethoorn dat we hadden bedacht om als eerste vervoersmaatschappij in Nederland buskaartjes, dienstregeling en halteberichten in het Chinees te laten vertalen. Als een extra service voor onze reizigers. Het was erg leuk dat de pers dit heeft opgepikt.”

Positief

Als woordvoerder is Hendri altijd bezig te proberen om Connexxion positief in de pers te krijgen. Soms lukt dat, maar het gaat ook wel eens mis. Zoals die keer dat Connexxion een paar jaar geleden snoepautomaten plaatste in bussen. Hendri zag de bui al hangen. “De pers viel massaal over ons heen! In de bus mocht je nooit eten of drinken, maar als het uit de automaat kwam, mocht het ineens wel. En waarom zat er niks gezonds in de automaat? Tja, dan moet je als woordvoerder iets uitleggen dat niet uit te leggen is, mede door de slechte timing: de Week van Obesitas.”

Damage control

“Als medewerkers zonder media-ervaring met de pers praten, loop je het risico dat informatie onvolledig is, te vroeg naar buiten komt of dat de context ontbreekt. Dat kan schadelijk zijn, dus dat willen we voorkomen.” Als het te laat is, is soms alleen damage control nog mogelijk, zoals in dat geval van de snackautomaten. “Maar als ik leuke nieuwtjes binnenkrijg, probeer ik daar altijd zelf de media mee te zoeken. Positieve media-aandacht is de beste reclame die je kunt krijgen.”

Vertrouwen Als oud-journalist heeft Hendri dagelijks contact met zijn vroegere collega’s. Dat maakt het makkelijker om een vertrouwensband met hen op te bouwen. Daarnaast moet een woordvoerder natuurlijk goed uit zijn woorden komen, niet bang zijn voor een camera of microfoon, makkelijk contacten leggen en interesse hebben in álles. Maar vooral moet hij bereikbaar zijn. Altijd. Dus ook ’s avonds en in het weekend. “Ik weet ’s morgens nooit wat ik die dag ga doen; de pers bepaalt hoe mijn dag verloopt.”