Kinderen over onze nieuwe gastles

In mei 2017 zijn de vernieuwde gastlessen over de Kindertelefoon geïmplementeerd. Merel Luichies, beleidsmedewerker kwaliteit, vindt dat de gastlessen een goed beeld geven van wat de Kindertelefoon voor kinderen kan betekenen. Wat vinden de kinderen zelf?

De nieuwe gastles wordt opgebouwd vanuit de rechten van het kind. Kinderen hebben het recht om gehoord te worden en om hun mening te uiten. Emilie (10) vond het filmpje over kinderrechten heel leerzaam. “Een ander filmpje over een meisje vond ik best verdrietig. Haar ouders hadden steeds ruzie. Door zo’n filmpje leef je echt met haar mee en kun je zien hoe zoiets voelt.”

Thijn (11) heeft van de gastles geleerd hoe de Kindertelefoon werkt en hoe vrijwilligers de gesprekken voeren. “Het was een serieuze gastles. Er kwamen heftige onderwerpen voorbij zoals kindermishandeling en pesten. Ik heb respect voor de mensen die vrijwillig achter de telefoon zitten. Voordat we de gastles kregen, keken we met de klas op de website van de Kindertelefoon. Bij ‘Help elkaar’ mochten we reacties plaatsen. Ik reageerde op een meisje dat bang was dat ze op de middelbare school gepest zou worden omdat ze niet zo’n mooie telefoon had. Ik schreef dat ze zichzelf moest zijn en niet moest kijken naar wat anderen vinden.”

Kaja (12) wist niet dat er zoveel kinderen naar de Kindertelefoon bellen over pesten. “Dat aantal is echt hoog! De grabbelton vond ik leuk. Een paar kinderen mochten iets uit een zak pakken en daar een verhaal bij verzinnen waarmee je naar de Kindertelefoon zou kunnen bellen. Een klasgenoot pakte een knuffelbeest en verzon toen dat hij die knuffel altijd bij zich had, maar dat iemand hem had afgepakt.”

Emma (11) schrok een beetje van de onderwerpen die besproken werden. “Het was best erg om te horen over kinderen die thuis mishandeld of bedreigd worden. Eén jongetje had een keer gebeld omdat er een vogel op zijn arm had gepoept. Dat vond ik wel grappig. Ik zou zelf niet met zoiets bellen, omdat er dan misschien kinderen moeten wachten die wel serieuze dingen willen vertellen.”

“Als je problemen hebt, moet je zeker contact opnemen met de Kindertelefoon”, vindt Joost (11). “Het is echt handig voor kinderen, maar ik zou zelf toch eerst met mijn ouders proberen te praten.”

Mahre (12) vond de PowerPointpresentatie van de gastles heel zinvol en duidelijk. “Ik vond het goed bedacht om na alle heftige verhalen en filmpjes aan het einde nog een quiz te doen. Dan word je toch weer iets vrolijker. Ik had maar één vraag fout!”