Luchthaven Schiphol gebruikt Mobitex en GPRS
Buscom is een logistiek planningssysteem waarmee op het platform van luchthaven Schiphol 40 bussen automatisch en draadloos aangestuurd worden. deze bussen vervoeren passagiers van en naar vliegtuigen die niet aan een gate geparkeerd staan. De berichten naar de bussen worden verstuurd via het Mobitex-netwerk van RAM Mobile Data. Sinds kort is Schiphol ook GPRS-klant van RAM Mobile Data. GPRS wordt gebruikt om updates te versturen, maar fungeert ook als back-upverbinding.
Leegrijden
Schiphol staat in Europa qua passagiersaantal op de vierde plaats, na Londen Heathrow, Frankfurt en Parijs Charles de Gaulle. In 2005 reisden circa 44,2 miljoen passagiers via Schiphol en dit aantal zal in 2006 waarschijnlijk toenemen tot 46 miljoen. Over het algemeen zijn de verschillende gates op Schiphol, zonder een busrit te maken, voor passagiers prima bereikbaar. Toch zijn er op het platform dagelijks bussen aanwezig. Nick Struik, systeembeheerder van BusCom, vertelt: 'De kleinere vliegtuigen, van 30 tot 100 passagiers, zijn normaal gesproken niet aansluitbaar op de AVIO-brug, de slurf die een vliegtuig met de gate verbindt. Deze vliegtuigen worden met bussen leeggereden. Ook grotere vliegtuigen worden soms op een buffer in het landingsterrein geplaatst en leeggereden door bussen. Dit gebeurt vooral tijdens topdrukte, als alle gates bezet zijn.'
BusCom en Mobitex
BusCom is een systeem dat de bussen op het platform van Schiphol automatisch en draadloos aanstuurt. Nick Struik legt uit: 'Vanuit het CISS (Centraal Informatie Systeem Schiphol) wordt 's nachts de vluchtinformtie van alle aankomende en vertrekkende vliegtuigen naar BusCom verstuurd. BusCom wijst vervolgens automatisch vluchten toe aan de bussen. Op de terminal, de boordcomputer in de bus, verschijnt een bericht met locatie, vluchtnummer, aantal passagiers en eventueel extra informatie. Deze gegevens worden al zes jaar verstuurd via het zeer betrouwbare Mobitex-netwerk van RAM Mobiel Data. Ook de gegevens voor de lichtkrant, waarop vluchtnummer en bestemming staan, worden verstuurd over Mobitex.'
'Voor zover ik wet, ligt het Mobitex-netwerk er zelden of nooit uit en dat is maar goed ook', zegt Nick Struik, tot een jaar geleden zelf busregisseur. 'Als Mobitex niet werkt, moeten alle bussen met de mobilofoon aangestuurd worden, net als vroeger toen we nog met zes bussen reden. Voor veertig bussen is dat ontzettend veel werk.'
Busregie
'BusCom wordt aangestuurd door de afdeling Busregie, die bestaat uit zes busregisseurs', vervolgt Nick Struik. 'De busregisseurs controleren of alles goed verloopt en sturen bij wanneer zich veranderingen of problemen voordoen. Door bijvoorbeeld weersomstandigheden kunnen vertragingen, annuleringen of wijzigingen van start- of landingsbaan ontstaan.'
De afdeling Busregie bevindt zich op de tiende verdieping van de verkeerstoren en is dagelijks van 6.00 tot 23.00 uur bemand door twee busregisseurs. 'Om 6.00 uur beginnen we met ongeveer tien bussen', legt Nick Struik uit. 'Het aantal bussen fluctueert continu. Tijdens de verschillende piekuren rond 8.00, 13.00, 16.00 en 20.00 uur rijden er 35 tot 40 bussen. Tussen 23.00 en 6.00 uur zijn er geen bussen nodig om vluchten af te handelen, want dan gaat alles via de gates.'
De bussen worden bestuurd door ongeveer 100 buschauffeurs van de HTM, de Haagsche Tramweg Maatschappij. Naast de normale opleiding bij HTM, moeten buschauffeurs die op Schiphol gaan rijden een extra opleiding volgen. Op het platform zijn naast de chauffeurs ook altijd minimaal drie buscoördinatoren werkzaam.
BusCom en GPRS
Sinds kort maakt Schiphol naast Mobitex ook gebruik van GPRS van RAM Mobiel Data. Via GPRS wordt verbinding gemaakt met de terminals in de bussen, voor het versturen van software-updates en het ophalen van bestanden. Voorheen moest een update op alle terminals handmatig geïnstalleerd worden.
Daarnaast wordt GPRS gebruikt als back-upverbinding voor Mobitex. In het uitzonderlijke geval dat het Mobitex-netwerk toch uit zou vallen, neemt de GPRS-verbinding het over. Zodra Mobitex weer beschikbaar is, wordt automatisch teruggeschakeld.
'We zijn momenteel bezig met het vervangen van de hardware en het updaten van de software', zet Nick Struik tot slot. 'De oude terminals in de bussen worden vervangen door een nieuw kleurenscherm, dat naast een Mobitex-verbinding ook een GPRS-verbinding heeft. Daarnaast is er een nieuwe versie van de software: BUSCOM2006, met meer beheermogelijkheden en een grotere flexibiliteit. Ook levert het betere managementrapportages, waaruit we nauwkeurige prognoses afleiden voor het aantal bussen en personeel. BusCom kan de zomerdienst 2006 vol vertrouwen tegemoet zien!'