Moeder van alle leerlingen

Van oorsprong is ze docent klassieke talen, maar de laatste jaren is Monique Pruys vooral remedial teacher, intern begeleider, trajectbegeleider en zorgcoördinator. “Ik geef nog maar vier uur per week Grieks en Latijn en ben vooral bezig met maatwerk-begeleiding van onze leerlingen. Ik ben trots dat we de uitval van leerlingen met onze geheugentoetsen en de HartFocus-methode sterk hebben verminderd." 

Haar lokaal op de bovenste verdieping van het Murmellius Gymnasium in Alkmaar is een soort toevluchtsoord voor leerlingen. Behalve de kinderen uit de trajectvoorziening komen hier ook kinderen die even tot rust willen komen. “Ik voel me af en toe net een soort moeder”, zegt Monique.

Leren, samenvatten en plannen
Voorheen was er behoorlijk wat uitval onder brugklassers van het Murmellius. Ze hadden volgens Monique wel de capaciteiten, maar hoefden op de basisschool nauwelijks iets te doen. “Hier blijkt dan dat ze nog niet goed kunnen leren, samenvatten of plannen. Daarom geven we tegenwoordig vlak voor de herfstvakantie een geheugentoets voor wiskunde/rekenen, Latijn en geschiedenis. Bijna de helft van de 170 brugklassers haalt deze toetsen niet. Na de herfstvakantie volgt een herkansing, dan blijven er nog zo’n 20 leerlingen over. Die krijgen een geheugentraining. We leren ze allereerst goed plannen en rekening houden met het feit dat je bijvoorbeeld drie keer per week hockeyt, bij je oma op de koffie moet en dat je cavia dood kan gaan. Daarna leggen we uit hoe je woordjes leert en een samenvatting maakt. Tot slot volgt een les met concentratieoefeningen. Uiteindelijk houden we door die geheugentraining veel meer leerlingen binnenboord; er blijven slechts 2 of 3 leerlingen over die de geheugentoets nog steeds niet halen. Met hen is vaak iets anders aan de hand.”

Rust in je hoofd
Een ander succesvol hulpmiddel op het Murmellius is de HartFocus-methode. Dit is een wetenschappelijk Amerikaans stressreductieprogramma, dat veel door topsporters wordt gebruikt. Monique heeft ongeveer 25 leerlingen per jaar die HartFocus doen omdat ze last hebben van toets-stress, examenvrees of niet in een groep durven praten. “HartFocus is een combinatie van ademhalingsoefeningen, mindfulness en meditatie. Je krijgt een sensor aan je oorlel die je hartslag meet. Vervolgens volg je het computerprogramma, dat je leert om stressreacties om te zetten in focus zónder stress. De effecten zijn direct merkbaar, zichtbaar en meetbaar. Leerlingen die er voor openstaan, kunnen veel baat hebben bij deze methode; ze worden er echt rustig van.”

Maatwerk
Naast de geheugentoetsen en HartFocus biedt het Murmellius ook passend onderwijs in de trajectvoorziening. “Ongeveer een kwart van onze leerlingen heeft een vorm van ADHD, ASS, PDD-NOS, ADD of een combinatie hiervan of is hoogbegaafd dan wel hoogintelligent”, vertelt Monique. “Een aantal van deze kinderen heeft zeker de eerste drie jaar intensieve begeleiding nodig. Ik vind het een uitdaging om ervoor te zorgen dat ook deze leerlingen bij ons op het Murmellius onderwijs kunnen volgen.” Monique begeleidt per week ongeveer 40 leerlingen. “Het is echt maatwerk; iedere leerling heeft wat anders nodig. Soms schakel ik externe hulp in, bijvoorbeeld van een orthopedagoog.”
Monique maakt zich zorgen over passend onderwijs. “Voor sommige leerlingen is echt meer nodig dan nu mogelijk is. Per klas zijn er vier of vijf leerlingen met behoefte aan extra begeleiding. Dat kost veel extra tijd voor onze docenten. Ik hoop op meer geld voor passend onderwijs, zodat we de klassen kleiner kunnen maken en meer docenten kunnen aannemen.”

We leren van elkaar
Veel van Monique’s kostbare tijd gaat op aan administratieve rompslomp. “Ik snap wel dat we de ondersteuning aan leerlingen moeten registreren, maar het mag wel iets minder bureaucratisch. De toegevoegde waarde van ons samenwerkingsverband vind ik kennisdeling. Met vragen bel ik het loket passend onderwijs. Ik krijg pasklaar aangeleverd wat voor mij van belang is en hoef niet zelf alles uit te pluizen. Eens in de twee maanden is er een bijeenkomst met presentaties en workshops. Heel zinvol om van elkaar te leren. Ik heb zelf een presentatie gegeven over HartFocus en onze geheugentoetsen. Een aantal scholen heeft de geheugentoetsen zelfs van ons overgenomen. Zo hoeven we niet allemaal opnieuw het wiel uit te vinden.”

Monique vindt dat de aansluiting po-vo beter kan. “Op het Murmellius hebben we superintelligente, autistische brugklassers die voor het verkeerde lokaal staan, hun fiets kwijt zijn of het sportveld niet kunnen vinden. Op de basisschool zijn de behoeften van deze leerlingen vaak nog niet zichtbaar, op de middelbare school wel. Ik zou willen dat deze leerlingen op de basisschool beter werden voorbereid op de overstap naar de brugklas, zodat ze in het vo wat meer zelfredzaam zijn. Misschien kan ons samenwerkingsverband in de toekomst hierover intensiever overleggen met het samenwerkingsverband po.”

Het interview is ook te lezen op: http://swvnoord-kennemerland.nl/interviews_met_collegas/interview_monique_pruys_(murmellius_gymnasium)