Niet alleen kijken maar ook doen

Centrum voor kunst en cultuur Cultura uit Ede probeert alle kunstdisciplines met elkaar te verbinden. Voor de basisschool biedt Cultura momenteel vier leerlijnen op het gebied van cultuureducatie aan: Erfgoed, Theater, Literatuur en Muziek.

Volgens Linda Vogelesang, medewerker onderwijs & educatie bij Bibliotheek Cultura is het bij alle vormen van cultuureducatie belangrijk om niet alleen te kijken naar, maar ook te praten over en zelf te creëren. ‘Onze Leerlijn Literatuur biedt deze drie aspecten ook aan: boeken lezen, praten over boeken en vooral: zélf schrijven.’

Subsidie
De Rijksoverheid wil dat cultuureducatie een vast onderdeel wordt van het lesprogramma. Het Rijk stelt hier, samen met andere overheden, geld voor beschikbaar via het programma Cultuureducatie met Kwaliteit. De subsidieverstrekking verloopt via het Fonds voor Cultuurparticipatie. Scholen, bibliotheken en andere culturele instellingen in het hele land werken samen om kunst, cultuur en erfgoed vast onderdeel van het lesprogramma te maken. Linda: ‘Het is fantastisch dat CmK samen met de gemeente dit cultuureducatie-project in het basisonderwijs financiert. Natuurlijk moeten de projectplannen aan allerlei inhoudelijke eisen voldoen. Tijdens het intensieve begintraject hebben Cultura en Cmk veel contact met elkaar.’

Goed verankerd maatwerk
‘De cultuurmakelaar legt de eerste contacten met de basisscholen in de regio’, vertelt Linda. ‘Als een school uit het aanbod cultuureducatie kiest voor de Leerlijn Literatuur kom ik als coördinator van die leerlijn in beeld. Op dit moment doen er acht basisscholen uit de gemeente Ede mee.’Belangrijk uitgangspunt is dat cultuureducatie zich niet alleen richt op leerlingen, maar ook op leerkrachten en ouders. Linda: ‘De nadruk ligt op deskundigheidsbevordering van leerkrachten en eigenaarschap van de school. Cultuureducatie moet geborgd zijn, zodat het ook na dit project een vast onderdeel blijft van het lesprogramma. Voorheen leverden we vooral hapklare brokken aan basisscholen’, zegt Linda. ‘De school koos een aantal cultuureducatie-projecten uit het totale aanbod en daarna hield het weer op. Binnen de Leerlijnen is het vooral de bedoeling dat scholen meedenken over wat ze willen en wat bij hen past. Elke school is namelijk anders. Scoren de leerlingen laag op woordenschat? Is het een christelijke school? Zijn er veel anderstalige kinderen? Wil de school met poëzie aan de slag? Ik bespreek met de scholen wat de mogelijkheden zijn en adviseer wat volgens mij het beste bij hen past. We vullen de Leerlijn Literatuur samen in op een manier die aansluit bij de wensen van de school. Het op elkaar afstemmen van vraag en aanbod komt de kwaliteit alleen maar ten goede.’

Schaduwspel
Tijdens de afgelopen Kinderboekenweek heeft Cultura als onderdeel van de Leerlijn Literatuur een schaduwspel uitgevoerd met groep 7 en 8. Het thema van de Kinderboekenweek was ‘Gruwelijk eng’ en het schaduwspel bestond dan ook uit enge verhalen, die door de kinderen tijdens een workshop zelf geschreven werden. Linda werkte als schrijfdocent samen met een muziekdocent en een beeldend docent. In de workshop van de muziekdocent maakten de kinderen enge muziek en in de workshop van de beeldend docent maakten en verzamelden de kinderen attributen en kleding die ze tijdens de uitvoering konden gebruiken. De kinderen gingen in een carrousel langs de drie docenten. Aan het eind hadden ze zowel verhaal, muziek en attributen voor het schaduwspel en voerden ze het schaduwspel voor de andere twee groepen uit. Linda: ‘Er waren veel Turkse en Marokkaanse kinderen bij het schaduwspel, die normaal gesproken weinig in de Bibliotheek of bij Cultura komen. Eén jongetje zei tegen mij: “Ik dacht van tevoren dat ik dit niet leuk zou vinden, het klonk heel saai. Maar het was juist heel leuk!” Daar doen we het voor!’