Onze klanten zijn vrienden en onze vrienden zijn klanten

Meijers Assurantiën is een onafhankelijke makelaar in verzekeringen voor zakelijke klanten. Leslie en haar echtgenoot Daniel de Swaan werken in het familiebedrijf dat 375 medewerkers telt.Daniel: “We geven advies over hoe onze klanten hun bedrijfsrisico’s het beste kunnen afdekken. Dat is vrij essentieel, want zonder verzekeringen kun je niet met een gerust hart ondernemen. Onze business is een soort grondstof voor economische activiteit.”

1. Wat zijn de roots van het bedrijf?
Leslie: “Mijn ouders Jaap en Tineke Meijers hebben het bedrijf in 1973 opgericht. Ze begonnen met z’n tweetjes vanuit huis. Later zat het kantoor met inmiddels vijf medewerkers in de kelder. Wanneer mijn zusje Fabienne en ik uit school kwamen, waren mijn ouders even boven. We zijn echt met het familiebedrijf opgegroeid. Mijn vader heeft het bedrijf langzaam maar gestaag uitgebouwd: in 2004 werkten er 56 mensen. Toen hij een assistent nodig had, bood ik aan om hem te helpen. Dat was ontzettend leuk, echt een aanvulling en verrijking van onze relatie. Ik bleek het werk bovendien enorm interessant te vinden.”
Daniel: “In 2005 vroeg mijn schoonvader of ik zijn financieel directeur wilde worden. Ik heb er goed over nagedacht en wilde het proberen. Inmiddels werk ik hier al achttien jaar met ongelofelijk veel plezier. Ik ben hier helemaal op mijn plek.”
Leslie: “Werk en privé lopen bij ons al sinds mijn kindertijd door elkaar. Veel vrienden van mijn ouders werden klanten omdat ze het mijn ouders gunden. Omgekeerd begeleidden mijn ouders hun klanten zo persoonlijk en langdurig dat het vrienden werden. Daniël en ik hebben dat voortgezet.”

2. Hoeveel familieleden zijn bij het bedrijf betrokken?
Daniel: “Leslie en ik werken dagelijks in het bedrijf. Leslie is manager marketing en communicatie en daarnaast verantwoordelijk voor de cultuur. Mijn schoonvader is sinds 2009 lid van de Raad van Commissarissen. Ik was er eerst nog niet aan toe, maar na twee externe directeuren ben ik in 2018 CEO geworden. De zus van Leslie werkt niet in het bedrijf, maar is wel een heel betrokken certificaathouder.”
Leslie: “Ik heb nooit de ambitie gehad om het familiebedrijf te leiden. Mijn baan is ontzettend leuk en veelzijdig. Bovendien werkte ik toen onze kinderen nog klein waren, maar drie dagen. Joshua (20), Mila (18) en Sari (14) hebben hier al verschillende keren vakantiewerk gedaan. Maar het is zeker niet het hogere doel in ons leven om onze kinderen het bedrijf in te krijgen.”
Daniel: “Wij gunnen onze kinderen net zoveel werkplezier als wij hebben. Als ze dat hier vinden, is dat fantastisch, maar ergens anders is ook prima.”

3. Hoe is jullie marktpositie en wat is de succesformule?
Leslie: “Mijn vader heeft heel bewust een team om zich heen gebouwd. Naarmate het bedrijf groter werd, vond hij het logisch om te specialiseren. Dat heeft hij goed gezien. Wij bouwen dat als tweede generatie verder uit: we zoeken steeds specialisten die onze klanten goed kunnen bedienen, bijvoorbeeld op het gebied van brandverzekeringen, transport, aansprakelijkheid of employee benefits. Onze specialisten bedenken hoe we in samenwerking met de verzekeraars nieuwe risico’s de baas kunnen blijven. Denk bijvoorbeeld aan de elektrificatie van gebouwen. Wat betekenen al die opladers in de parkeergarage en zonnepanelen op het dak voor de brandrisico’s? Onze gespecialiseerde medewerkers zijn de sleutel tot succes. Zij praten over nieuwe productontwikkelingen met onze leveranciers en hebben goede persoonlijke relaties met klanten.”
Daniel: “We richten ons op de zakelijke markt en zijn daarin een van de grotere spelers in Nederland. Meijers Assurantiën is in Nederland een van de laatste onafhankelijke familiebedrijven in de verzekeringsbranche en dat willen we graag zo houden. De prettige eigenschappen van een familiebedrijf zijn behouden, ondanks de groei. In 1990 hebben we ons aangesloten bij het Worldwide Broker Network, een internationaal netwerk van onafhankelijke verzekeringsmakelaars. Dat heeft ons veel internationale business gebracht.”

4. Hoe is het bestuur geregeld?
Daniel: “Onze directie bestaat uit vijf personen: twee vrouwen en drie mannen. Iemand voor commercie, inkoop, HR, operations en ikzelf. Daarboven zit de Raad van Commissarissen met drie leden. De aandeelhoudersvergadering wordt gecontroleerd door de familie-STAK”

5. Wat zijn de familiespelregels?
Leslie: “We hebben geen familiestatuut of strakke afspraken. Het is bij ons vanwege de kleine groep natuurlijk ook nog best overzichtelijk. De familiebanden zijn heel goed: we zien elkaar regelmatig en iedereen is op de hoogte van wat er allemaal speelt.”
Daniel: “Mijn schoonouders zijn typische oprichters: ze zijn zeer betrokken bij het wel en wee van het bedrijf. Ik spreek en app mijn schoonvader meerdere keren per week. De governance is wel strak geregeld en daarin is ook duidelijk geborgd dat Meijers een familiebedrijf is en blijft.”

6. Welke uitdagingen liggen er voor het familiebedrijf?
Daniel: “We zijn een veerkrachtig bedrijf met een veelzijdige klantenportefeuille. Wel moeten en willen we continu meebewegen met maatschappelijke veranderingen, zoals klimaatverandering. Onze klanten willen verduurzamen en adequate verzekeringsoplossingen lopen daar achteraan.”
Leslie: “We investeren veel in ICT om onze administratieve processen beter te organiseren. Dat is makkelijker voor zowel onze klanten als medewerkers. Het blijft een doorlopende uitdaging om digitaal up-to-date te blijven.”

7. Hoe vind en behoud je getalenteerde mensen?
Daniel: “Als je mensen voor langere tijd wilt binden, moet alles kloppen: op een goede manier communiceren met de arbeidsmarkt, een competitief pakket aanbieden, een prettige werksfeer hebben en carrièreperspectief geven door ontwikkeling en opleiding.”
Leslie: “We willen een mix van zowel jonge als ervaren medewerkers. Groei en ontwikkeling zijn belangrijke speerpunten: we bieden coaching, ontwikkelingstrajecten, trainingen en een traineeship voor net afgestudeerden.”

8. Hoe profileert het bedrijf zich als familiebedrijf?
Daniel: “Het komt aan de orde in sollicitatiegesprekken, ons onboardingstraject, op de website en in onze bedrijfspresentatie. We zijn gericht op continuïteit en lange, persoonlijke klantrelaties. Het familiebedrijf is een belangrijke basis onder ons leven. We houden van ons werk, zijn trots een familiebedrijf te zijn en dragen dat uit.”

9. Wat kenmerkt het ondernemerschap van de familie?
Leslie: “Creativiteit, vrij durven denken. Ook zijn we maatschappelijk betrokken: we willen iets goeds maken van de tijd die we hier op aarde rondwandelen.”
Daniel: “Daarnaast zijn we gedreven en hebben we oog voor detail. Dat is natuurlijk ook inherent aan onze business.”

10. Welke familiebedrijven hebben jullie als voorbeeld?
Daniel: “Ik vind De Heus, een van onze klanten, een heel knap bedrijf. Ze hebben de wereld veroverd, zijn bescheiden gebleven en gaan op een prettige manier met elkaar om.”
Leslie: “Op bijeenkomsten van FBNed ontmoeten we veel inspirerende, innovatieve familiebedrijven. Zolang je verstandig met het familiebedrijf omgaat, goed met elkaar communiceert en meebeweegt met nieuwe ontwikkelingen, heb je het samen goed gedaan.”