Van hondenbrokkenboer naar Dierspecialist

Eigenlijk zag hij het helemaal niet meer zitten. Johan Bonouvrié had de huur van het pand in Heerhugowaard en zijn franchisecontract zelfs al opgezegd. “Ik had geen vertrouwen meer in de visie van de vorige directie. Steeds meer ondernemers raakten vervreemd van de franchiseorganisatie. Maar toen kwam Wim en is de liefde weer ontstaan! Wim maakt waar wat hij zegt.”

“Uiteindelijk vind ik het fijner om ergens bij te horen”, zegt Johan. “Wanneer iemand mij vertelt hoe en waarom we gaan veranderen, hoef ik het niet allemaal zelf te bedenken. Gelukkig kwam er net op tijd een nieuwe directie, waardoor de hele organisatie veranderde. Ik ben met mijn vrouw in de auto gestapt om de nieuwe directeur Wim Pijper te bezoeken. Het klikte meteen en voelde echt goed. Daarom ben ik toch gebleven.”

Nieuwe visie
“Wim Pijper heeft een duidelijke, positieve en inspirerende visie. Zo wil hij bijvoorbeeld zes- tot achthonderd kwalitatief hoogstaande producten van ons eigen merk in de winkels. Niet meer per se de goedkoopste zijn, maar de beste. Wim garandeerde mij dat mijn omzet door de nieuwe inrichting en uitstraling van Dierspecialist per direct zou stijgen. Ik geloofde het niet, maar begon wel te twijfelen. Wim bracht het namelijk heel overtuigend.”
Johan verhuisde onlangs naar een ander pand en zijn winkel kreeg het uiterlijk van de Dierspecialist. “Mijn vorige winkel was een hondenbrokkenwinkel, dit is een dierenspeciaalzaak. De afgelopen elf weken heb ik een gemiddelde omzetstijging van 25%! Ik ben blij dat ik het gedaan heb, het is de investering zeker waard geweest.”
Met de komst van Wim is er volgens Johan echt iets veranderd. “Er is minder afstand tussen ondernemers en directie. We hebben meer contact en alles is bespreekbaar.” De organisatie voelt volgens Johan weer als een eenheid. “Samen zorgen we voor rendabele winkels. Dat gaat lukken door trouw te zijn aan elkaar, wederzijds respect te hebben en allemaal Dierspecialist te worden.”

Expertteam
Johan is lid van het expertteam, een team van tien ondernemers, aan wie alle nieuwe voorstellen op het gebied van marketing, commercie en assortiment worden voorgelegd. “Als lid van het expertteam test ik nieuwe producten en schappen in mijn winkel. Er is nu meer samenwerking tussen ondernemers en directie. Ik heb het volste vertrouwen in de club mensen die nu op het hoofdkantoor zit.”

Nieuwe winkel
Johan voelt zich een stuk positiever over de toekomst. “Elke ochtend word ik blij wanneer ik de winkel open. Ik heb weer zin in mijn werk en voel me veel prettiger. De nieuwe indeling straalt rust en ruimte uit en nodigt uit tot shoppen. Het plafond en de vloer zijn donkergrijs geworden en de tl-verlichting is vervangen door led-spotjes. Ik heb meer klanten gekregen die langer binnen blijven. De kassa staat nu achterin de winkel, waardoor iedereen eerst rustig kan rondneuzen. Klanten nemen bijvoorbeeld ruim de tijd om de nieuwe kluivenstelling te bekijken. En dat merk ik aan de omzet.”