Wat wil en kan het kind?

Bij integraal kindcentrum (IKC) Laterna Magica in Amsterdam coachen ze elk kind in zijn of haar eigen ontwikkelingstocht. De coaches dagen kinderen uit om zelf keuzes te maken en ondersteunen en prikkelen de kinderen. Unitleidsters Marik Broere en Rhodé van den Born leggen uit hoe belangrijk deze begeleiding op maat is, óók voor de allerjongsten.

IKC Laterna Magica is een Integraal Kindcentrum voor kinderen van 0 tot 12 jaar. Er wordt gewerkt volgens één pedagogische visie met doorgaande ontwikkelingslijnen. ‘Laterna Magica biedt kinderen een krachtige leeromgeving’, vertelt Marik. ‘We investeren in het jonge kind door het aanbieden van ‘Natuurlijk Leren’ in interactie met de echte wereld. Zo geven we kinderen inzicht in de wereld om hen heen en bereiden we hen voor op de uitdagingen van later. Hierbij staat de brede ontwikkeling van het kind centraal. Er zijn overal onderzoeksmogelijkheden voor kinderen gecreëerd. Ieder kind volgt een eigen leer-ontwikkelingslijn en werkt vanuit een persoonlijk ontwikkelingsplan in een unit. De kinderen worden begeleid door een team van vaste coaches. Ons uitgangspunt is dat je altijd leert en dat kinderen ook veel van elkaar leren. De coach is er om kinderen daarbij te ondersteunen en aan te moedigen een volgende stap te nemen. Ons startpunt is datgene wat het kind kan en wil. De eigen motivatie is namelijk de beste start voor het opdoen van nieuwe kennis en vaardigheden.’

Spa en Wellness
Rhodé, coach en unitleider: ‘Kinderen krijgen bij ons alle ruimte om spelend en onderzoekend te leren. Uniek is de uitgesproken aandacht voor de persoonlijke en creatieve ontwikkeling van kinderen. De kinderen kunnen dagelijks meedoen aan verschillende workshops, zoals een baddersessie met ontspanningsmassage in onze Spa en Wellness. Twee van onze coaches, waaronder ikzelf, hebben een cursus babymassage gevolgd. We hebben de Spa en Wellness-ruimte zo ingericht dat de activiteiten voor de coaches makkelijk te realiseren zijn. Het bad, de massagetafels, ontdekmaterialen zoals lampjes, spiegels, rietjes, bootjes; alles staat al klaar. Met een zacht muziekje, prettige sfeerverlichting en een lekker geurtje komen de kinderen hier helemaal tot rust. En de coaches ook!’

Binnen- en buitenatelier
Bij Laterna Magica kunnen kinderen van 0 tot 3 jaar aan de slag in het binnen- of buitenatelier. Marik legt uit dat het vooral om het creatieve proces gaat en niet zozeer om het eindproduct. ‘De kinderen mogen zelf materialen uit de kasten pakken en onderzoeken. Ze werken vaak samen op één groot vel, waarbij de onderlinge interactie heel interessant is. Voor ouders is het in het begin soms even wennen dat er geen werkje mee naar huis gaat. Maar als hun kind met een shirt vol waterverfvlekken thuiskomt, weten ouders in ieder geval dat hun zoon of dochter heeft mogen onderzoeken.’De coaches hebben allemaal hun eigen specialisatie, afhankelijk van interesses en talenten. Zo is er een groepje coaches dat buiten een atelier heeft gebouwd. Rhodé was betrokken bij het ontwerpen en bouwen van het buitenatelier. ‘Het is zo leuk om dit met een aantal collega’s te realiseren! Het is goed voor de teambuilding en je wordt echt eigenaar van zo’n project. Ook in het buitenatelier staan alle spullen al klaar voor gebruik. De kinderen kunnen zo aan de slag. Schilderen in de buitenlucht biedt volop mogelijkheden om nieuwe ontdekkingen te doen. De verschillende natuurlijke materialen zoals bladeren, takken, gras en aarde worden gebruikt om in het buitenatelier nieuwe kunst te creëren en de creativiteit van de kinderen de vrije loop te laten.’

Kinderboerderij
Ook de prachtige groene binnentuin van Laterna Magica biedt volop ontdekfaciliteiten voor kinderen. In deze ontdektuin kunnen kinderen in de eerste plaats lekker buiten bezig zijn. Ze kunnen met en in het zand spelen, met water kliederen en er zijn heuvels en een parkje met picknicktafels waaraan je kunt eten. In de moestuin beleven kinderen de magie van het zaaien van een piepklein zaadje en het zien opgroeien tot een grote plant.‘We willen niet zomaar een opvanglocatie zijn’ legt Marik uit. ‘We zijn veel meer dan dat. De kwaliteit van het educatieve proces heeft bij ons altijd de allergrootste prioriteit. Kinderen zijn nieuwsgierig en verwonderen en verbazen zich over het groeien en bloeien van planten. Ze wroeten lekker met hun handen in de aarde en kweken hun eigen groente, fruit en bloemen. Het oogsten is een ware belevenis. En er dan iets lekkers van maken in de keuken is natuurlijk een feestje.’‘Wie liever dieren verzorgt’, vertelt Rhodé, ‘mag in onze kinderboerderij voor de varkens, kippen en konijnen zorgen: eten en drinken geven en het hok verschonen. Laatst was een van de varkens ziek. Toen hebben een paar oudere kinderen – de zogenaamde dierenexperts – zelf de dierenarts gebeld. Natuurlijk ondersteunen we ze daarbij, maar het initiatief ligt bij hen. Iedere uitdaging is nieuw, leuk en de moeite waard om te onderzoeken, voor zowel de jongste als de oudere kinderen.’

Maakschuur

In de buitenwerkplaats van Laterna Magica maken kinderen mooie dingen. Er zijn allerlei gereedschappen en materialen waarbij kinderen én volwassenen hun vingers aflikken. Hier kunnen kinderen timmeren, zagen, schroeven, schuren, verven, elektrische circuitjes maken of een robot bouwen. Ook de jongste kinderen werken hier met de aanwezige gereedschappen en materialen. Rhodé: ‘We gebruiken ook met de jongste kinderen zoveel mogelijk echte materialen om de verbinding te leggen met de echte wereld. Als we een muurtje gaan metselen, gebruiken we echte bakstenen en de kinderen gebruiken echte hamers en spijkers.'

Leergemeenschap
Niet alleen de kinderen ontdekken en ontwikkelen hun talenten bij Laterna Magica, ook het team is continu in ontwikkeling. ‘Zo hebben we in januari 2018 het certificaat Babygebaren behaald’, vertelt Rhodé. ‘Het is mooi om te zien hoe kinderen de gebaren gebruiken om met ons en onderling met elkaar te communiceren.’Laterna Magica ziet samenwerking en contact met andere professionals en collega's als cruciaal bij het bereiken van kwaliteit in kinderopvang en onderwijs. Marik: ‘We zijn een lerende organisatie en blijven continu nadenken over wat het jonge kind nodig heeft en wat wij als coaches dan voor ambities en doelen nodig hebben om dat te kunnen aanbieden. Ons team wil een professionele leergemeenschap zijn die continu openstaat voor zelfreflectie, onderzoek en verbetering. Onze pedagogiek en didactiek proberen we te onderbouwen, te versterken en te conceptualiseren met praktijkonderzoek.’
Rhodé: ‘We werken met elkaar elke dag aan een plek waar kinderen de wereld ontmoeten en elke dag nieuwe ontdekkingen doen. Een plek om te ontmoeten en te zijn wie je bent.’