Wereldvrede begint op de commode

KIDDO gaat de werkvloer op en drinkt een kop koffie met iemand die over zijn werk vertelt. In deze aflevering ontmoeten we Hedie Meyling (64), erkend Pikler® docent. ‘Voor mij is het een grote uitdaging om meer bekendheid te geven aan de essentie van de Pikler-visie.’

‘Toen ik voor het eerst een fragment uit een documentaire zag over de verzorging van een baby, gefilmd in het Pikler-tehuis in Boedapest was ik geraakt. Ik had nog nooit zo’n respectvolle manier van omgaan met baby’s gezien. Hier wilde ik meer van weten! De Hongaars-Joodse Emmi Pikler was in de jaren 30 van de vorige eeuw kinderarts. Wekelijks bezocht ze gezinnen waar een baby geboren was, een jaar lang. Ze ondersteunde de ouders in al hun opvoedvragen. Nadat ze de Tweede Wereldoorlog had overleefd, werd ze in 1946 gevraagd een weeshuis voor jonge kinderen te leiden. In het Lóczy tehuis kon ze bewijzen dat haar manier van omgaan met jonge kinderen niet hoeft te leiden tot hospitalisering. Bovendien kon ze uitgebreid onderzoek doen naar de ontwikkeling van baby’s en peuters in hun eigen leefomgeving. Het leverde een schat aan informatie op over bewegings- en spelontwikkeling. Emmi Pikler werkte een uiterst praktische manier van omgaan met baby’s en peuters uit, met als resultaat dat universele menselijke waarden tot ontwikkeling kunnen komen bij zowel de verzorgende volwassene als het kind. Denk bijvoorbeeld aan gevoel van eigenwaarde, respect, empathie voor jezelf en de ander, werkelijk in contact zijn met elkaar en autonoom, vrij en sociaal zijn. Het vraagt moed en zelfreflectie van de volwassene om ook zelf verder te willen ontwikkelen en nieuwsgierig te zijn naar je eigen proces en naar dat van de ander. “Wereldvrede begint op de commode”, zei Emmi Pikler. Een prachtige quote vind ik.In 1999 heb ik de Emmi Pikler Stichting Nederland opgericht. Mijn kennis ben ik gaan doorgeven, eerst in Nederlandse kinderopvangorganisaties via workshops en coaching. Later werd ik erkend Pikler® docent en startte ik met het geven van de Opleiding tot Pikler® Pedagoog. Prettig is dat deelnemers vanuit enthousiasme deelnemen en niet omdat het van een leidinggevende moet. De Pikler-manier van werken kun je niet afdwingen, dat moet je echt willen. De opleiding duurt minimaal drie jaar en is bestemd voor iedereen die met ouders en jonge kinderen werkt.Het werk van Emmi Pikler is nog steeds relatief onbekend in Nederland en België. Maar wanneer je je werkelijk verdiept in het werk van Pikler, kun en wil je niet meer terug… Als je je als pedagogisch medewerker wilt verdiepen in Piklers visie raad ik je aan om dat stapje voor stapje te doen. Een andere manier van met kinderen omgaan en met ze praten, is een langzaam proces. Door de rustige individuele verzorging groeit het contact met ieder kind en dat geeft voldoening in je werk.Als je iets nieuws leert, vraagt dat altijd extra tijd en energie. Maar of je nu met Piklers ideeën of volgens een andere pedagogiek wilt werken, pedagogisch medewerkers hebben regelmatige begeleiding en feedback nodig. Niet om ze te controleren maar om ze te ondersteunen in hun veeleisende verantwoordelijke werk. Er zou een pedagoog aan iedere kinderopvangorganisatie verbonden moeten zijn, waar je altijd mee kan overleggen. Pedagogisch medewerkers hebben namelijk ook aandacht nodig, net als de kinderen.’[kader]Hedie Meyling is auteur van het boek [cursief]Een dag in de babygroep[/cursief] dat in maart 2020 bij Uitgeverij SWP verschijnt. Dit jaar verschijnt in elke KIDDO een speciale bewerking van een hoofdstuk uit het boek.[streamer]‘Ik had nog nooit zo’n respectvolle manier van omgaan met baby’s gezien’